tisdag 8 november 2016

SUP på Sentosa

Äntligen ska det bli lite annat än grå moln på bilderna från dagens aktiviteter. Idag har jag nämligen i strålande solsken "SUP:at" på Sentosa.

Som ett litet förtydligande kan jag meddela att jag har inte sprungit omkring med en liten flaska och smuttat på, inte då, riktigt sådan supande var det inte, nej det handlar om denna trevliga sysselsättning som innebär att man står på en "bräda" i vattnet och tar sig fram med hjälp av en paddel, SUP, "Stand Up Paddelboard".


Jag har gjort det ett par gånger tidigare och det är fantastiskt kul Visst underlättar det att det är varmt i vattnet, då gör det ju inte så mycket om man råkar hamna där med jämna mellanrum. Om man läser lite om den här starkt växande vattensporten så finns det olika varianter av sätt att utöva den på, även tävlingar av olika slag. Uppenbarligen så kan man till och med använda den som surbräda på något högre vågor än de vi parerade idag...


Nej någon fena på det blir man väl inte om man utövar det hela sisådär en gång om året, men kul är det och man vet ju aldrig, rätt som det är kanske jag får för mig att dubbla antalet träningstillfällen och då ni!! (Då kanske jag till och med kommer att drista mig till en actionbild, man vet aldrig...)


Härligt väder hade vi i alla fall och det kändes riktigt bra efter ett antal dagar med idogt regnande. Och ön Sentosa är en trevlig tillflyktsort. Speciellt om man tar sig ut till stranden längst bort som fortfarande är tämligen lugn och ostörd. Lite skillnad mot resten av ön som mer eller mindre numer känns som ett enda stort aktivitetsområde, men mer om detta en annan gång. Nu tänkte jag bara visa de där lugna sköna bilderna som gör att man tänker "varför åker man härifrån för att bada? Här finns ju sand, palmer och varmt hav." Jo, svaret ligger ute i vattnet i form av ett väldigt stort antal conteinerskepp, vilka i sin tur är anledningen till att de enda gångerna jag har badat i Singapore är just vid SUPandet och några smällar får man ju ta.


Hur som helst, stränderna är fina och här lämnas ju inte ofta något åt slumpen så att de inte ska vara lite knöliga att gå på så kör man runt med en traktor på morgonkvisten och plattar till dem så de blir släta och fina. Sedan är det bara att sjunka ner i sanden och fördriva några timmar om man skulle vilja det, och lite mysigt är det ju att komma bort från storstadsbullret ibland.


14 kommentarer:

  1. Jag har sett detta SUP-ande på Madeira för ett par år sedan och det såg verkligen trevligt ut. Dessutom såg det lätt ut men där skulle jag inte våga mig på att ramla i spat...strömmarna är starka, så man ska nog vara rätt säker i "sadeln". Vilken sandstrand på sista bilden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stränderna är verkligen jättefina ute på Sentosa, synd bara att vattnet inte alls inbjuder till bad på grund av alla mastodontbåtar som ligger och väntar på att bli lastade eller lossade.

      Radera
  2. Härliga stränder och kul att de håller efter så att sanden är fin och slät. Det gör man faktiskt i Benidorm också. Varje kväll, varken det behövs eller inte.

    SUPar såg jag för första gången i Stockholm vid Reimersholme i somras. Killen hade dock en våtdräkt på sig - av förklarliga skäl...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt funderingar på att skaffa mig en SUP i Sverige, men då blir det med tillhörande våtdräkt!

      Radera
  3. Vi ser många SUP-åkare här på somrarna. Ser roligt (men lite svårt?) ut. Måste kanske prova nån gång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man har hyfsad balans och inte försöker sig på några "större utsvävningar" utan paddlar på så är det inte sådär väldans svårt, och det är verkligen kul!! (Nu är förstås vetskapen att det är väldigt varmt i vattnet en stor fördel)

      Radera
  4. Här är det rätt vanligt numer. Men vi var rätt undrande första gången vi såg det.

    Den där skylten platsar ju finfint på en Skyltsöndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här finns nog en uppsjö av skyltar som skulle platsa där, för är det något det är gott om så är det just skyttar - gärna med ett förbud på ;)

      Radera
  5. Det där med SUP behöver jag inte ens fundera över då jag har fullt upp med att stå upprätt på plan mark.
    Prydligt med nysladdade stränder varje morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara nog så bra med en "helt vanlig sup" också ;)

      Radera
  6. Trevlig sup!
    Har sett dem här på Costa del Sol,men inte provat.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Det där med paddelbräda ståendes är ganska poppis här i Malmö på sommaren. Många som gör det i hamnen och på sundet :)

    Tack för kommentaren på min blogg förresten. Blir så glad för nya besökare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Planen är att införskaffa en i Sverige, men vi får väl se...

      Radera