lördag 29 april 2017

Ett dygn på resande fot

Det tar sin lilla tid att forsla sig mellan Singapore och Karlstad. Från dörr till dörr får man räkna med ganska exakt ett dygn. Eftersom det inte har gått något direktflyg tidigare (om man nu tänker sig Singapore Airlines via Moskva som direktflyg) så handlar det alltid om mellanlandning och flygbyte någonstans plus tåg eller flygtransport från Stockholm (eller Köpenhamn) till Karlstad.

Det här betyder att jag har sett rätt många flygplatser under de Singaporianska åren och det timantal jag har spenderat med att vänta på olika flygplatser vill jag helst inte tänka på. Med tanke på att det har blivit runt 35(!) sådana resor den här tiden så är det ju några timmar som gått åt till just "flygplatssittningar".


Nu är jag inte på något vis expert på vare sig flygbolag eller flygplatser, men visst har jag fått några favoriter och några som jag definitivt inte är lika förtjust i. Eftersom det har blivit många olika flygbolag så har det följaktligen även blivit många olika flygplatser och nu är jag kanske lite part i målet, men en av de absolut trevligaste flygplatserna jag varit på är faktiskt Changi i Singapore. Ska jag välja en där jag måste spendera ett antal timmar så ligger den väldigt högt upp på listan.


Den är stor (och större ska den bli eftersom det just nu byggs ytterligare terminaler för fullt) utan att kännas rörig. det är en av de platser som aldrig sover utan det är hela tiden folk i rörelse. Härifrån flyger fler än 100 olika flygbolag till strax under 400 platser i 90-talet länder. Under 2016 passerade nästan 60 millioner passagerare och det är ju en del att ta hand om. Om man dessutom betänker att det lyfter eller landar ett plan var 90:e sekund så får man hoppas att de som finns i trafikledartornet inte har en dålig dag...


De tre terminaler som finns idag är sammanbundna invändigt så man kan promenera mellan, alternativt ta tåget som går mellan terminalerna. Golvytan i hela flygplatsen är klädd med heltäckningsmatta vilket man skulle kunna tro ger en ofräsch känsla, men det underliga är att det inte gör det, det ger istället en lugnande och dämpad effekt och ljudnivån hålls nere betydligt.


En annan stor flygplats som i min värld hamnar på "vill-helst-inte-vänta-länge-på-flygplats-listan" är Bangkok. den är stor, rörig, bullrig och känns bara jobbig. En subjektiv bedömning? Klart det är, och det är väl tur att vi tycker olika!

Jag kan inte påstå att jag är bortskämd med att flyga business-klass, utan det är ekonomi som gäller. Den här gången dock fick vi faktiskt hemresan i den delen av flygplanet. Och visst är det bekvämt - fantastiskt! Och när jag äntligen kommit underfund med hur alla knapparna till stolen fungerade och fått den att sjunka, stiga, massera, växa i ryggslutet och ställt in relaxställningen lyckades jag så småningom hitta sängläget! Helt fantastiskt att ha plats för att kunna sova ordentligt. Och efter att ha blivit serverad ett par glas champagne innan så var det ju inte så svårt att knoppa in några timmar.


SJ skötte sig för övrigt och såväl avgick som ankom i tid så nu är vi på plats i den friska svenska luften. Dessutom har jag dessutom vaknat till en morgon med strålande sol så det känns ju som om det kan bli en mycket bra och härlig första dag på "det nya livet"...

14 kommentarer:

  1. Heltäckningsmatta på en flygplats lät faktiskt ganska bra :)

    Kan förstå att resan var lite jobbig.....men är tanken att ni ska bli kvar i Sverige för gott nu?
    Ha en fin lördag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är tanken att vi ska bli kvar i Sverige ja, men "för gott", det får vi väl se...;)

      Radera
  2. Välkommen hem till "det nya livet"! Hoppas att ni får en bra start med en ljuvlig Valborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fick vi - och det ljuvliga vädret ser ut att hålla i sig några dagar till.

      Radera
  3. Här kom mina fördomar om heltäckningsmattor på skam, för det är ju givet att ljudnivån blir så mycket behagligare med mattor. Å dagens heltäckningsmattor är ju inte samma sak som dom man hittar på engelska pubar precis.

    Underbart med lyxiga business class på flyget:-)

    Välkommen hem till Sverige och en blå himmel. Inte illa som välkomstpresent:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ur väderlekssynpunkt kunde vår hemkomst knappast blivit bättre - vi njuter i fulla drag!

      Radera
  4. Håller med, Changi är en trevlig flygplats. Även den i Seoul är bra.
    Tyvärr är varken Suvarnabhumi eller Dong Muang i Bangkok något vidare.
    Skönt att vara hemma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack, det är rätt skönt faktiskt. Nu är ju visserligen vädret på vår sida, så vi får väl se hur det bli då det inte är det längre...

      Radera
  5. Visst har man sina favoriter och de man tycker mindre bra om.
    Skönt att ni fick flyga “fint". :) Har faktiskt aldrig gjort det men att kunna ligga ner måste ju vara väldigt skönt.
    Amerikanska flygplatser har ofta heltäckningsmattor vilket gör det mindre ljudligt.
    Tänk att ni är tillbaka i Sverige för gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi håller själva på att förstå att vi är det...tror kanske inte det riktigt har gått in än även om det känns rätt skönt.

      Radera
  6. Välkomna hem till Sverige och det nya livet! Vilken bra start med solsken.

    Det var intressant att höra om flygplatsen med heltäckningsmatta. Vad mycket matta det måste ha gått åt! :)

    Skönt att det blev business class. Haha, jag känner igen det där med knapparna på stolen från min (hittills) enda tur i business. Det tog sin tid att bekanta sig med dem. Så skönt att kunna sova i liggläge!

    Ha en fin avslutning på helgen. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Och ja, den vädermässiga starten var fantastisk.
      Det där med mattan är lite spännande med tanke på att det just nu håller på att byggs ytterligare två terminaler (är väl inte tillräckligt stort än...;), hur de tänker där, om det går att få likadan matta, eller om de byter modell.

      Radera
  7. Välkommen hem! Nu förstår jag varför vädret ändrade till solsken och mera värme! Du tog den med dig hitåt! Tack för det! ;)

    Det verkar skönt att flyga businessklass. Att få sova ordentligt och bekvämt låter som en saga. Ofta knölar man ihop sig på något sätt när man är på väg men roligt och skönt är det sällan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, och det vackra vädret bjuder jag så gärna på ;)
      Visst är det fantastiskt att kunna ligga ordentligt vid de där långa flygningarna, men om det är prisvärt kan väl diskuteras... Förra gången jag flög hade jag ju tre säten alldeles själv så då var det ju helt ok ändå. men visst är det lite trist de gånger man är helt inklämd och hopknölat, men det är ju i alla fall ett övergående tillstånd ;)

      Radera