måndag 19 december 2011

Torr tillvaro

Att åka ifrån en luftfuktighet som ligger på 80%, till den torra luft vi har här, såväl inomhus som utomhus, för med sig vissa problem.

Läpparna spricker, ögonen rinner, håret blir alldeles statiskt, händerna blir nariga, nagelbanden spricker, plus att det är dags att återigen bidra till någon bodylotiontillverkares överlevnad.

Det märks en sådan otrolig skillnad, och fort går det! Tänk om man kunde få ha en liten kompromiss, det är ju lite synd att det ska behövas" fuktjagare" på det ena stället och "fuktgivare" på det andra.

Hur som helst, så konstaterade jag igår att det är rätt vackert utan palmer också!





Ännu vackrare ser det ut att kunna bli, idag på morgonen har ett litet snötäcke lagt sig på vägarna! Hopp om vit jul, kanske??

9 kommentarer:

  1. Jättefina bilder!

    Vad intressant du så snabbt märker skillnaden på luftfuktigheten! Och vilka tydliga tecken! Det trodde inte jag!

    Jag har ju bara varit i Singapore i några dagar, men jag hann inte vänja mig vid den extrema luftfuktigheten. Att gå ut var som ett våtvarmt omslag... Nyduschad och fräsch var jag bara medan jag var kvar på hotellrummet, sedan var jag genast kletig igen...

    Barnen, som då var 4 och 6 år, tyckte det var riktigt otäckt och hade svårt att andas...

    SvaraRadera
  2. Jag har varit i Florida några gånger, som egentligen inte är något annat än ett stort träsk.
    Där känns det också som att gå omkring i en varm, blöt frottehandduk runt sig.
    När jag kommit hem därifrån så har jag njutit av attt dra in frisk luft i lungorna igen!
    Vackra bilder!
    Här har vi fem centimeter snö och riktigt fint idag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, vad jag känner igen mig! När jag kommer hem till Sverige blir man krut torr igen! Ha, ha!

    Oj, vad jag kan känna viss avundsamhet för dig som får dofta på julens alla kryddor..

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder!

    Hoppas du får en bra vistelse här i Sverige fast vi är så torra ;)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Joanna: jo, det finns för- och nackdelar med båda varianterna!

    Lippe: jag håller med - den friska luften här är u derbar! Fast nu några dagar har det blåst omkring onödigt mycket frisk luft ;)

    Katarina: jodu, nu är jag torrare än vanligt minsann ;)

    Maria: mmm, fast det känns som om jag är den som är allra torrast just nu!

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder säger även jag. Har du sett solen? Jag funderar på om jag har gjort det de senaste dagarna, tror faktiskt itne det.

    Är du "bara" hemma för att fira jul? Eller stannar du här under en längre period?

    SvaraRadera
  7. Luftfuktighet eller torr luft. Jag skulle vilja säga "lagom" är bäst ;)
    Julkram

    SvaraRadera
  8. Zarah: jo jag har faktiskt sett solen lite-fast bara väldigt lite! Jag åker tillbaka den 10/1 så får vi väl se när nästa resa häråt blir...

    ToB: lagom är väldigt ofta bäst:

    SvaraRadera
  9. Nja, hoppet är nog nästan ute här. Om det inte Kung Bore hoppar i sina långkalsoner och sprider kyla OMGÅENDE. :-(

    SvaraRadera