onsdag 2 januari 2013

2012 i ord och bild

Ytterligare ett år lagt till handlingarna. Ett 2012 som fört med sig massor av nya erfarenheter och varit fyllt med härliga händelser. Det här var året då vår ettåriga vistele i Singapore blev till tre. Det var också året då jag sa upp min lärartjänst och startade en egen liten firma där jag numer undervisar singaporianer i svenska. Under det gågna året har jag även haft den stora förmånen att få uppleva massor i form av olika resor och vi har haft många härliga stunder med besökare boende hos oss.

För att få chansen att återuppleva året och för att komma ihåg vad jag gjorde, kommer här en liten årskavalkad över händelser. Det är till största delen för min egen skull, men vill någon återuppleva det med mig så är ni välkomna att hänga med på resan genom mitt 2012!



januari 

Det nya året firades i goda vänners sällskap innan vi lämnade Sverige för Singapore efter jul- och nyårshelgerna.

Det kinesiska drakåret skålade vi in på den fantastiska ön Koh Lipe i Thailand.




februari

Jag fick för första gången uppleva den indiska högtiden Thaipusam på nära håll.



En liten "kortresa" blev det, en dagstur till den indonesiska ön Batam i form av gruppresa




mars

En månad som förde med sig besökare från Sverige i form av goda vänner, med vilka vi tillbringade en helg på Bintan (en annan indonesisk ö) med golfspel och avkoppling. Mars var också månaden då vi fick besök av en nyförlovad dotter tillsammans med pojkvän och kamrater.




april

Påskhelgen gjorde vi en fantastiskt härlig resa till Vietnam. En guidad tur där vi fick uppleva Hanoi och HaLong.





Vi hann även med en långhelg i Hong Kong.






maj

En helg i maj besökte jag Kuala Lumpur tillsammans med en kamrat och fick uppleva Twin Towers och en hel del annat på nära håll. Här träffade vi också en gemensam bloggkompis Catarina, som bor i K.L.





juni

Lämnade Singapore och efter lite strul beroende på Skyways konkurs, så landade jag i Sverige i början av juni för att tillbringa sommaren på hemmaplan.

Ytterligare ett storstadsbesök blev det i form av några fantastiska dagar i Prag tillsammans med dottern.







juli

I juli besökte vi Balchic och Albena i Bulgarien där vi fick vara med om en stor bulgarisk fest i form av en god väns 50-årskalas.






augusti

Augusti bjöd på svensk sommar, visserligen regnig och rätt kall, men ändå sommar, med umgänge med kamrater, mycket golf och svampplockning.






september

Jag återvände till Singapore i mitten av september och möttes då av dotter med pojkvän som var på "storstadsbesök".

Tillsammans med två kompisar gjorde vi en bussresa till den mysiga malaysiska staden Melacca där vi tillbringade några dagar.




I september startade jag också mina första svenskkurser i egen regi.


oktober

Här blev det en fantastisk vecka hos dottern på kontrasternas ö, Gili Trawangan, där hon och pojkvännen bor och arbetar. Många slöa, slappa och härliga dagar med mycket sol, bad och snorkling tillsammans med sköldpaddor och vackra fiskar.





november

En resefri månad, men med diverse andra händelser som vinterbal, okidéplockning, lussegolf i Malaysia och utgivning av höstens nummer av Swea Magazine.





december

Innan hemresan för att fira jul i Sverige hann vi med att besöka Margaret River i Australien där vi bland annat spelade golf med kängurur och besökte ett antal mysiga vingårdar.




Jul och nyår spenderades i Sverige med varierat väder, allt ifrån  snöstorm och svinkallt till hällregn och vårvärme.



Som sagt, ett fantastiskt år och nu ser jag fram emot 2013 och hoppas att nästa år bjuder på lika mycket glädje och upplevelser som det föregående.



16 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt år du verkar ha haft! Jag gillar ditt sätt att presentera året, månad för månad med många fina bilder. Sådär skulle jag själv vilja göra - fast det skulle nog bli betydligt tristare då jag inte är ute och far på långa vägar så mycket som du.
    Hoppas 2013 blir minst lika bra och händelserikt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker det är jättekul att gå tillbaka och se vad som hände och vad vi gjorde (det är ju inte alldeles enkelt att komma ihåg saker och ting...!) och jag tror säkert att det skulle visa sig ha hänt en hel del som är värt att minnas under ditt år också - det måste ju inte handla om resor...

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det blev lite tokigt stavat så jag byter ut kommentaren:
    Ett synnerligen händelserikt år. Ingen månad var den andra lik. Att överträffa det 2013 blir tufft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har verkligen hänt mycket och jag ser fram emot nästa - vad det för med sig får vi se och oavsett om det blir lika mycket resande eller ej, så hoppas jag att det blir lika kul som det som just passerade!

      Radera
  4. Vad mycket du fått se och uppleva på alla dina resor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en fantastisk möjlighet att kunna uppleva allt det här och jag njuter så länge det varar. Förr eller senare återvänder vi väl säkert till de "vanliga hjulspåren" igen.

      Radera
  5. Oj så coola resor du gjort! Mycket som hänt.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det ser ut som ett härligt år! :-)
    sv:
    Gött!!! :-)

    SvaraRadera
  7. Vilket fantastiskt ar! Fina bilder och fantastiska resor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, ibland är det svårt att förstå att vi har möjligheten att kunna uppleva det vi gör...

      Radera
  8. Det har varit härliga kontraster från storstad, paradisöar och Sveriges blandade väder. Kul att vi har fått vara med på ett hörn!

    SvaraRadera
  9. sv:
    Hehehe
    Ja, det får du. :-)

    SvaraRadera