lördag 21 november 2015

Singapore - a City in a Garden

Ända sedan 60-talet har det varit ett mål, att göra Singapore till en oas, en plats som är grön och där det alltid ska finnas möjligheter att ha nära till natur trots landets litenhet och stora folkmängd. Det mål som från början var att göra Singapore till "a Garden in a City" har idag utvecklats till att bli "a City in a Garden".


Jag måste säga att man har lyckats bra. Det finns små grönområden överallt och det är svårt att hitta gator som inte är kantade av träd. Skugga finns alltid nära till hands. Och nu pratar jag inte bara utefter floden och vid parker, utan även vid de större affärsstråken. Sedan är det förstås alla parker och större gröna områden...


Bara för att försöka få er att förstå vad jag pratar om, så ska ni få lite siffror. Singapore är ju ett väldigt litet land. Det har en areal på 719 km², vilket är mindre än Karlstads kommuns yta och det är inte heller fullt lika stort som två gånger Stockholms stad. Här bor det idag 5,5 miljoner människor och då ska ni veta att det finns många gröna obebodda ytor. Förutom de 300 parker i varierande storlek finns det även fyra naturreservat där den naturliga regnskogen finns bevarad. (Den som vill veta mer om detta kan hitta ytterligare information på National Parks Boards hemsida) Dessutom ska vi inte glömma att det även ryms dryga 20-talet golfbanor på samma yta!


Det där målet som fanns en gång att Singapore skulle bli en "tropisk trädgårdsstad" tycker jag nog har uppnåtts rätt bra, trots alla byggnader och människor som ska samsas om utrymmet.


Sedan finns det ju ytterligare ett mål numer, och det är att toppa listan över värdens grönaste städer. Då pratar vi ju inte längre bara träd och parker, utan nu handlar det dessutom om miljötänket. Listan över de städerna toppades 2014 av Köpenhamn, följt av Amsterdam och med Stockholm på en hedrande tredjeplats. Singapore återfinns på en åttondeplats, vilket kan tyckas vara rätt ok, men som med allt annat man företar sig i det här landet är siktet inställt på förstaplatsen.


Det kanske inte är någon utopi, men det finns en del kvar att göra på den fronten och det är ju jättebra att man numer bygger miljövänliga hus och att man försöker informera och utbilda i miljötänk i skolor. Men någonstans så känns det som om det vore en bra idé att börja med sådana där saker som verkar rätt enkla i min värld, till exempel att höja temperaturen på alla AC-apparater som går hela tiden överallt, och som att ta emot begagnade batterier... Men vem vet, rätt som det är kanske någon kommer på de revolutionerande idéerna...

10 kommentarer:

  1. Singapore är i sanning ett fascinerande land. Jag har för mig att du någon gång benämnt Singapore "land of no errors". Vad finns då annat än förstaplatsen att sikta på.

    SvaraRadera
  2. Fascinerande läsning! Älskar dina intressanta och informativa inlägg om Singapore. Det lilla landet når nog första platsen om det anställer dig som miljökonsult;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det är nog tveksamt om jag skulle platsa som det, men man kan ju aldrig veta...;)

      Radera
  3. De verkar väldigt uppfinningsrika tycker jag i Singapore.
    Att blanda så mycket grönt och bostäder låter bra.
    Kanske man i Sverige kunde ta in några konsulter från Singapore och få fart på idéerna. Det skulle behövas just nu tycker jag. :)
    Trivsamt att det finns så mycket grönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, man vet aldrig, det kanske skulle vara en bra idé.

      Radera
  4. Ar dar superkallt overallt i Singapore ocksa precis som i Dubai och Doha? Jag kommer aldrig forsta varfor man behover ha sa jakla kallt inomhus. Finns absolut ingen anledning. Alla fryser och gar utomhus for att varma upp sig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det här också! På något vis känns det som att man lever efter devisen "ju kyligare desto finare". Tänk vad energi man skulle spara på att höja gradantalet med två överallt, plus att alla skulle tycka det vore himla mysigt att gå på bio utan att behöva klä sig som inför en resa mot nordpolen...

      Radera
  5. Intressant läsning.
    Minns jag fel om jag har för mig att det nere vid floden finns ett område med restauranger som har ac fast det är utomhus? Hoppas det, det vore ju verkligen att elda för kråkorna, fast tvärtom. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt! Området är Clarke Quay och hela området täcks av stora "parasoller" och jätteutblås av kalluft.

      Radera