onsdag 12 oktober 2016

Ett dygn på resande fot

Ganska exakt ett dygn efter att vi lämnat Karlstad var vi framme i Singapore. Det är rätt lång tid och jag blir rätt seg av att roa mig på detta viset. Att det tar så lång tid har ju till stor del att göra med att vi faktiskt måste ta oss från Värmland mot den kungliga huvudstaden. Visst går det att ta ett tåg som passar mer i tid, men nu får jag tillstå att jag av någon oförklarlig (?) anledning inte litar sådär väldans mycket på SJ, alltså tar man ett tåg som ska anlända T-centralen med god marginal innan flyget söderut lyfter.


Att ha god tid i Stockholm behöver ju inte vara negativt i och för sig, den här gången innebar det dels en "fikadate" med en bekant som råkade befinna sig på svensk mark precis nu och dels en middag med ena dottern - jättemysigt!

Sedan lite väntan på Arlanda där vi lyckades hitta en tv och dessutom fick byta bort "Kockarnas kamp" mot Sverige - Bulgarien, så det blev en helt ok väntan.


Den här gången blev det flyg med Qatar, vilket innebär byte ungefär halvvägs i Doha. Där kom vi lagom till en fantastisk soluppgång. Nu hade den säkert varit ändå mer fantastisk om rutorna varit lite mindre skitiga, men ni får helt enkelt använda lite fantasi också så ser ni säkert det fantastiska soluppgångsskådespel vi bevittnade medan vi forslade oss genom en "never ending terminalkorridor" mot rätt gate.


Ytterligare en flygresa och så småningom landade vi på resmålet. Sådär lagom sega och möra var vi alltså äntligen hemma (eller borta?). Nu har jag bara resten kvar, det där att övertyga kroppen om att klockan visst inte är mitt i natten utan att det är dag och jag inte ska vara trött alls. Det går väl sådär, men så småningom ska det väl funka.

Nu väntar sådant där vanligt tråkigt, ni vet, handla, packa upp, plocka lite och andra käcka sysslor, men vem vet, det kan kanske hinnas med lite lyxhustruliv i eftermiddag, praliner vid poolen och annat käckt...

10 kommentarer:

  1. Välkommen hem! Rätt praktiskt att kunna vara hemma även när man är borta. En bra bok, ett glas vin, lite praliner och poolhäng ska du väl ändå hinna med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag absolut, lite får man väl offra ;)

      Radera
  2. Att resa tar på orken. Skönt att ni är framme och njut av det goda livet önskar Lena utanför Marbella i Spanien!

    SvaraRadera
  3. Haha, ja det var det där med att vara lyxhustru med praliner vid poolen!

    Det har genom åren verkligen haft sina fördelar att bo nära Arlanda, vi hade ju 8 km dit. Inte för att vi är resenärer av stora mått men jag har ofta tänkt när vi landar att nu är vi hemma på tio minuter medan andra ska fortsätta sin resa i många timmar till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns det betydligt längre än det är från flygplatsen och hem sett till antalet timmar den sträckan tar... Och ja, ibland är lyxhustrulivet hårt, men vad gör man inte för att försöka få det drägligt ;)

      Radera
  4. Lite svinn får man ta - jag menar restiden alltså. Du lär nog snart bli av med jetlagen. Dessutom är du ju hemma/borta länge så det jämnar ut sig;-)

    Kul att ni kunde ladda upp med Sveriges 3-0 mot Bulgarien. Det lär ju inte bli så mycket fotboll i Singapore antar jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, fotboll är ju ingen jättestor sport här om man säger så... När det gäller den där bedrövliga jetlagen så blir den bara värre och värre för varje gång, så det är ju tur att det handlar om längre stunder på plats så jag hinner bli av med den!

      Radera
  5. Ja, de där långresorna tillsammans med tidsskillnad tar på krafterna.
    Unna dig lite praliner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det hjälper tänker jag äta massor!

      Radera