måndag 17 oktober 2016

Svalkande alternativ

Det är ju rätt varmt i de här trakterna, och inte bara varmt utan även oerhört fuktigt. I ett land där luftfuktigheten ligger på mellan 80 och 90 % dagligen är det lätt att bli rätt så svettig när man råkar röra på sig. Att ge svettiga "hej-på-dig-kramar" hör liksom till vanligheterna.

Att ge sig ut på shoppingtur kan vara ett sätt att svalka sig, för inomhus håller man nere temperaturen så mycket så att det ibland är gränsfall på köldskador. Kanske lite överdrivet, men inte så långt ifrån. Att gå på bio är ett annat svalt alternativ för det är lite som att kliva in i ett kylskåp.

Om man nu inte vill vare sig shoppa eller gå på bio så finns det faktiskt även alternativ utomhus. I Marina Bay-området till exempel har man smällt upp tre stora fläktar, vilka man kan sitta under och inta sin lunch eller lite fika. Och i ärlighetens namn så är det troligen ett trevligt alternativ till att sitta kvar inne på ett iskallt kontor där ac:n går på högvarv.


Ett annat kan kanske vara att glida in på "Children's cafe" inne i Gardens by the Bay där det finns en helt underbar lekyta med sprutande vatten. Skulle man inte ha några barn själv går det säkert att se ut som man har det, för i vattenstrålarna finns såväl vuxna som barn och det är nog ingen som frågar efter vem som hör till vem. Å andra sidan står det ingenstans att ensamma vuxna skulle få skutta omkring i vattnet, och här gäller ju som bekant regeln att "är det inte uttalat förbjudet så är det tillåtet".


Nu måste jag erkänna att det var väldigt lockande att ta ett varv i vattenhavet vid min senaste promenad då jag smet in här för att använda bekvämlighetsanrättningen. Men som den vuxne och mycket belevade person som jag är, så bet jag tappert ihop, drog på mig mina svettiga kläder igen och fortsatte min promenad med blänkande lekamen - dock ej beroende av vatten utan mer av kroppsvätska om man säger så...

9 kommentarer:

  1. Det där caféet för barn har jag missat, det får jag testa nästa gång.
    Jag fick tom för mig att de hade aircon utomhus på nåt ställe där jag åt middag, men det var kanske "bara" fläktar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog helt rätt. Skulle tro att ni åt på Clarke Quay där det finns enormt stora AC-utblås formade som parasoller och det är utomhus.

      Radera
  2. Stora fläktar! Trodde det var pergolor. Lät det mycket om dem?

    På ett par ställen i Serbien (oj, jag har ju inte skrivit allt om den semestern kom jag just på!) hade de under de stora parasollerna satt upp ångmaskiner som sprutade ut kylande dimma. Det var väldigt behagligt! Vi har även den funktionen på vår fläkt i sovrummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hade också haft attans svårt att hålla mig ifrån de där fontänerna. Det enda som hindrat mig hade nog varit mannen min. :)

      Radera
    2. Nej, det lät inte alls mycket om fläktarna. Skulle säga att det var ett behagligt alternativ. Det som hindrade mig från att skutta in i vattenstrålarna var nog den vuxna delen av mig som påminde om att jag faktiskt skulle sitta på en buss hemåt...

      Radera
  3. Singapore har då lösningar för precis ALLT. Älskar det landet! Å så skrattar jag gott åt vattenfontänerna. Sådana finns ju på "mitt" Döda Torg" i Täby också i och för sig. Men jämfört med den som du visar är vattenstrålarna ungefär 60 centimeter höga = totalt olämpliga för vuxna alltså. Ja, inte för att man blir lika svettig här, men ändå.

    PS. Älskar dina inlägg från Singapore. Hoppas du är kvar där lääääänge:-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis så blir jag kvar ett tag till...

      Radera
  4. Då kanske du ändå längtar efter friska svenska höstvindar ibland?

    SvaraRadera