torsdag 16 mars 2017

Fjärilseffekten

"Fjärilseffekten" är ett uttryck som anspelar på hur små förändringar kan få stora konsekvenser någon annanstans och det är precis det som Karin Alvtegens bok med samma namn handlar om.

I bokens inledning finns en tidningsartikel om en kollision mellan en personbil och ett tåg. Tåget spårar ur och elva personer mister livet. Varför blev det så och vilka händelser var det som ledde fram till olyckan?

Läsaren får parallellt följa tre personers liv. Först är det Bodil, en kvinna som precis fått beskedet att hon lider av en muskelsjukdom som med ett snabbt förlopp leder till döden. Hon bestämmer sig för att göra upp med sitt liv, tar ut skilsmässa från sin dominante man och flyttar till en liten lägenhet, ett arv, som ingen i hennes närhet vet finns. Här sitter hon i sin fönsternisch och minns tillbaka, hur hennes liv blev och vilka beslut som lett fram till hur hon lever idag.

Nästa person är Victoria, Bodils dotter. En ensamstående kvinna mitt i karriären som precis börjat gå i samtalsterapi för sin prestationsångest. Via hennes terapi får man reda på hur hennes liv blivit som det blivit och hur hon försöker göra upp med sitt förflutna.

Den tredje och sista personen är Andreas, en helt vanlig familjefar i medelklassen som hamnar på fel plats vid fel tillfälle. Han befinner sig i den guldsmedsaffär som råkar ut för ett rån och det innebär att livet förändras helt för såväl Andreas som för hans familj.

Det här är definitivt en bladvändare och man vill veta hur det går för dem alla tre även om Bodil är den person som lämnar störst avtryck. Här finns utrymme för funderingar om hur mina val påverkar andra och hur det hade blivit om jag valt annorlunda, men trots det kanske ingen bok som lämnar några större eller djupare intryck, men helt klart läsvärd.

6 kommentarer:

  1. En av livets större gåtor,tänker jag spontant när jag läser ditt inlägg. Är allt en slump eller inte, finns det en mening bakom allt som sker, vad kan man själv förändra osv. osv i all oändlighet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut en fundering som kan ta upp rätt mycket tid om man börjar...

      Radera
  2. Den effekten har jag då aldrig hört talas om. Å efter din recension är jag inte så säker på om jag vill veta om den heller, men kanske... För författaren gillar jag faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte prova? Lite annorlunda och, som du säger, en väldigt bra författare.

      Radera
  3. En del böcker har jag läst av Karin Alvtegen men inte denna och blir genast intresserad. Funderar mycket själv på det här med val och slump och varför saker händer. Vad kan jag påverka och vad kan jag inte påverka?
    Gillar verkligen dina bokrecensioner och tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut en fråga som man kan fundera sig knäpp på! Kul att du gillar mina små bokinlägg. För egen del är det jättebra att ha dem, jag kan alltid gå tillbaka och se och komma ihåg vad de olika böcker jag läst handlat om, vilket inte alltid är så enkelt...;)

      Radera