fredag 24 mars 2017

Fyra dagar med yoga på Bali



Då var jag tillbaka i Singapore efter fyra dagar i Ubud på Bali. Dagar som har varit fantastiska! Det har varit intensivt och samtidigt så avkopplande. En kombination som inte borde fungera, men det går, jag lovar.


Att jag bestämde mig för att boka mig en fyradagars yogaretreat har egentligen olika orsaker. En var att jag har pratat om att åka till Ubud i flera år, men det har aldrig blivit av (mer än en snabbtur genom och ett besök i "Monkey Forest"), samtidigt som jag var väldigt nyfiken på det här med att åka iväg några dagar och just yogan är själva grejen. Sagt och gjort, yoga i Ubud blev det! Inget jag kan säga att jag ångrar. Jag måste säga att jag återvände med mycket nyttigt i bagaget och då menar jag sådant som inte väger något. Dessutom med så många nya spännande bekantskaper...


Ubud är en provins på Bali som består av mer än tiotalet byar, varav själva centralorten är den som många tänker på när man talar om Ubud. Eftersom jag inte varit här tidigare, kan jag bara gissa mig till att den troligen är betydligt mer kommersiell jämfört med ett antal år sedan. Här är det som på många andra välbesökta platser på Bali, full kommers, massor med turister, samma varor i butik efter butik och sådant där väldigt indonesiskt trafikkaos. Ett kaos som på något vis faktiskt fungerar även om det i en ordentligt uppfostrad västerlännings ögon kan verka totalt vansinnigt.


Naturligtvis är det här, precis som på andra platser, mopederna som dominerar trafiken och jag upphör aldrig att förundras över hur smidigt det faktiskt verkar fungera trots allt.


En av de stora begivenheterna i Ubud är "Monkey Forest", men eftersom det är det enda jag tidigare besökt i området så var det inte aktuellt den här gången. Det blev en utflykt på några timmar ner i själva tätorten bara för att se och uppleva kaoset som trots allt är lite charmigt.


Annars är Ubud med sina risfält och tempel ett område som andas lugn och ro. Här finns många  olika konstnärer och gallerier. Och som sagt, det är en plats där det finns gott om möjligheter att utöva yoga.


Mina fyra yogadagar tillbringades på "Blooming Lotus Yoga" som håller till på hotellet "Ubud Corner 88", beläget högt upp med utsikt över djungeln och Wos River, en renande älv, dit byborna kommer för att bada och tvätta sig.


Nu hade jag bestämt mig för att jag ville bo själv och därför bokat en "private villa", men jag hade aldrig kunnat drömma om (trots namnet) att jag faktiskt skulle få en hel villa för mig själv! Porten var vacker, men sa inte så mycket om det innanför...





Inte nog med att jag hade en egen pool, ytorna var enorma med mina mått mätt. Dessutom med en fantastisk utsikt över älven nedanför. Och med tanke på all den tid jag faktiskt tillbringade här med en bok i händerna kan jag lova att det blir ett antal recensioner framöver...


Nu var det inte bara en lugn och slö tillvaro, den var faktisk rätt intensiv också! För första gången i mitt liv skulle jag yoga mer en en gång per dag, dessutom flera dagar i streck! Jag lovar att det plötsligt dök upp några mindre kända muskler som jag inte var sådär väldans medveten om att jag hade.


Inte nog med det, sedan bodde jag 70 trappsteg från restaurang och yogalokal, vilket innebar en himla massa trappsteg varje dag! Med andra ord, rena träningslägret ;) Nu kan jag inte påstå att jag har blivit någon yogavirituos på de här dagarna, jag kan fortfarande inte komma upp i något gracisöst huvudstående och jag kan definitivt inte komma ner från mina försök på ett graciöst vis! men jag tycker det är kul och jag känner hur bra det är för såväl kroppen som själen. Och det bästa av allt är att det funkar för alla, oavsett hur vig eller ovig man är, jag vet, för jag lovar att jag har gott om delar som inte är böjbara.


Min första någonsin yogaretreat blev alltså en mycket positiv upplevelse. Där var en väldig blandning av människor (dock inga manliga) från flera delar av världen. Människor med skiftande bakgrund och anledningar att vara här. Väldigt många ensamresenärer som landat här på sin väg någon annanstans. Summa summarum så blev det väldigt många spännande samtal med nya intressanta människor.


Sista morgonen var vi för övrigt med om en för mig helt ny erfarenhet. Mitt livs första jordbävning! Byggnaden vi stod i började skaka och sedan visade det sig att även marken utanför vibrerade. Det var en mycket läskig och skrämmande känsla. Den där känslan av att "det här är på riktigt, vart ska vi ta vägen" infann  sig rätt snabbt. Nu varade det inte så länge, kanske 20 sekunder, men tillräckligt för att jag skulle hinna känna mig väldigt olustig. Det visade sig sedan att epicentret var 35 kilometer utanför kusten med en styrka på cirka 6, så det var en rätt kraftig skakning, men inte så kraftig så att det utfärdades någon tsunamivarning. Nu hade vi med oss några luttrade deltagare från Los Angeles och de lugnade oss övriga med att det var inget att bry sig om, plus att jag nu vet att jag ska ställa mig i en dörröppning eller krypa under ett bord om det händer igen. Ni ser, på yogakurser kan man lära sig mycket...


Trots att det hunnit bli fem besök på Bali så jag vet jag att det finns så mycket kvar att utforska, och det var verkligen härligt att se någon av de delar där lugnet råder. Om jag kommer tillbaka någon mer gång återstår att se, men man vet aldrig...

11 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa. Den innehöll en hel del. Lugn och ro, en aning stress och lite spänning.
    Kul också att träffa nya människor.
    En bra mix med lite av varje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen en härlig mix av allt.

      Radera
  2. Det låter som en riktigt bra resa och vistelse du hade.
    Vilken lyx att ha en hel villa för dig själv!
    Jordbävningar kan vara litet omskakande - tur att det gick bra.
    Hoppas att vi får se fler bilder från detta retreat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några dagar av underbar lyx, helt fantastiskt.

      Radera
  3. Jag blev tom avstressande när jag läste ditt inlägg. Vilken natur och rofyllt ställe. Jag förstår rädslan uppstod ett kort tag när marken vibrerar. Jag blev väldigt inspirerad av att se dina bilder. Trevlig fortsatt resa. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avstressande var det verkligen. Ett underbart koncept om man vill koppla bort allt.

      Radera
  4. Jag blev tom avstressande när jag läste ditt inlägg. Vilken natur och rofyllt ställe. Jag förstår rädslan uppstod ett kort tag när marken vibrerar. Jag blev väldigt inspirerad av att se dina bilder. Trevlig fortsatt resa. Kram

    SvaraRadera
  5. WOW för villan, poolen och yogan, samt den otroligt vackra omgivningen. Avstressande till sista dagen då du fick uppleva din första och förhoppningsvis sista jordbävning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt kan ju inte vara helt avstressande...fast det blev ju lite träning i att koppla bort stressfaktorer också...;)

      Radera
  6. Tack, för att jag på nytt genom och med dig fick komma tillbaka till Bali och Ubud. Hra varit på Bali ett par gånger och även i Ubud, men hitintills inte på ett yogaretreat. Så fantastiskt! Viken miljö!Egen villa med pool! Ljuvligt! Förstår att dte blev många fina möten med andra deltagare.
    Jordbävningar är obehagliga och vi är ju inte så vana som de du tröffade från L. A. Har upplevt jordskalv i Kina ett par gånger och lärde mig hur man skulle gömma sig- Även i Spanien har det varit ett par rejäla skalv som vi upplevt.
    Ser fram emot mer från denna resa.
    Tack för härliga bilder-
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många underbara möten blev det under dessa avkopplande dagar, så spännande och intressant. Det där med jordskalv är absolut något jag känner att jag inte behöver ha fler erfarenheter av, men nu vet jag ju som sagt i alla fall vart jag ska ta vägen om det händer ;)

      Radera