lördag 8 september 2012

Konsten att roa sig en lördag förmiddag

Vissa svenska företeelser gör sig mycket bättre utomlands än i Sverige. Ett bra exempel på det är vårt stora blågula varuhus, ni vet det där stället man köper värmeljus och servetter på!

Eftersom det var några saker som jag visste att jag var tvungen att inhandla och fixa innan jag åker tillbaka, så bestämde jag mig för att idag skulle det ske! Jag menar, det måste ju vara ett alldeles jättekul sätt att spendera en lördag förmiddag på, att åka till Ikea...eller inte...!

Sedan 2007 är ju Karlstad begåvat med ett alldeles eget varuhus av denna sort, så tack och lov så krävs det ju i alla fall inte en dagsutflykt längre, utan man kan bara springa igenom och ta med det man behöver. Fast det där med att "bara" springa igenom Ikea, är väl ett understatement av högre rang, eftersom det tar en kvart bara att forsla sig från ingången till utgången.

Jag konstaterade i alla fall att den där känslan av att det är kul bara att gå och läsa på alla "härliga namn" på möbler, mattor, skedar och annat, den infann sig inte riktigt. Det är inte lika roligt att hitta "mattan Eivor" på Ikea i Karlstad som det är när man befinner sig utomlands.

Inte heller är det speciellt roligt att gå och studera speceriavdelningen. Det var inte ett dugg spännande att hitta vare sig Ahlgrens bilar eller senapssillen. Nej, det var fortfarande en lördag förmiddag då jag hellre hade varit någon annanstans.

Men ok, jag fick det jag skulle ha, så något bra förde väl utflykten med sig. Nu blir det inget mer Ikeabesök förrän någon dag framöver i vinter när jag befinner mig på lite varmare breddgrader och plötsligt skulle uppskatta en date med tallriken Färgrik eller skrivbordet Fredrik.

14 kommentarer:

  1. Häftigt att se fram emot en date med Färgrik och Fredrik. Då är man lyckligt lottad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte vilka date-föremål som helst inte!!

      Radera
  2. Jag roade mig med tvättstugan, denna min enda korta lediga dag på 15 arbetsnätter...
    Ikea hade framstått som rena leklandet för mig idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt plötsligt verkar min lördag ha varit riktigt spännande...

      Radera
  3. Vad jag lär mig mkt om Karlstad med omnejd nu. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framför allt sådant där viktigt som att det finns ett ikea-varuhus här...

      Radera
  4. Vår närmaste Ikea ligger i Sundsvall. Det är typ 20 mil dit.
    Men snart ska det öppnas en i Umeå. Jag har 8 mil dit.
    Så gissa om jag läääängtar?
    :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det där med avstånd, 8 mil här är rätt långt.

      Radera
  5. Det ar sant att man uppskattar IKEA mer nar man ar utomlands. Jag brukade inte uppskatta det alls nar vi bodde i Uppsala (vi och en miljon andra besokare) men nu ar det alltid en trevlig utflykt, sarskilt om man kan ata silltallrik eller prinsessbakelse ocksa!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, helt plötsligt är den där maten såå god!

      Radera
  6. Helt klart är det så. Jag älskar våra sällsynta besök på IKEA här i Portugal. Plötsligt är vi kungar. Kan uttala allt rätt och gå omkring och skryta med att vi är svenskar.
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite lustigt, men då är det jättekul att gå omkring och läsa på alla namnskyltar och "igenkänningskänslan" är så härlig!

      Radera
  7. Ja visst er det konstigt hur man längtar efter saker när de inte finns i ens närhet!
    Sedan kommer ditt besök i "utomländerna" att tyckas vara rena julafton att besöka Ikea... tror du inte?
    Kram, nu ska jag roa mig med att åka till jobbet, resten av dagen är räddat, jag behöver inte komma på något att göra... idag! ;)

    SvaraRadera
  8. Du har alldeles rätt, det kommer att bli jättekul att besöka Ikea, bara jag befinner mig någon annanstans.

    SvaraRadera