söndag 3 mars 2013

Ang Moh, lah?

Det skulle onekligen vara lite kul att veta hur singaporianen i allmänhet ser på oss västerlänningar. Om de har lika svårt att se skillnad på oss som jag kan ha i fråga om att skilja asiater åt.

Jag erkänner att jag tycker de ser väldigt lika ut, och ibland har jag svårt att avgöra om jag hälsar på samma person två gånger, eller om det faktiskt är en annan person. Jag tycker ju att det skulle vara enklare att skilja oss åt, vi kan ju fasktiskt ha olika hårfärg, vi har olika färg på ögonen, en del har rakt hår och andra är lockiga. Här är det ju lite mer "same same, and not so different"... Tycker i alla fall jag...

Undertecknad - och alla andra med samma hudfärg, den där lite ljusare - går under benämningen "Ang Mohs" i det här landet. Det är lite kul, eftersom "Ang Moh" betyder "rödhårig". Frågan är om de tycker vi är rödhåriga allihop, eller?

Faktum är att det är ett uttryck som givit upphov till diskussioner om huruvida det är rasistiskt eller inte, men jag kan inte säga att jag lider sådär väldigt mycket av att vara en Ang Moh, det är något jag känner att jag kan leva med. Lite mer fundersam blev jag när jag insåg att det även kan syfta på en rambutan (Ang Mo Dan), ni vet den där lilla rödhåriga ludna frukten.

Men det är kanske så vi upplevs, runda, rödhåriga och ludna...




13 kommentarer:

  1. Kul inlägg. Har en japansk vän & hon tycker att vi västerlänningar ser väldigt lika ut. Hon har väldigt svart att se skillnad pa oss. Tyckte det var mycket märkligt eftersom vi ju har olika harfärg, är olika langa etc etc. Dessutom tyckte hon att västerlänningar ser väldigt sura ut när de gar pa gatan ;-)
    Hälsningar, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert så, att vi ser likadana ut i deras ögon, precis som de ser lika ut för oss.

      Radera
  2. Håller med förra kommentatorn, kul inlägg. Det där är något jag har funderat på många gånger också utan att komma fram till något svar. Lite märkligt att kalla västerlänningar för rödhåriga i alla fall, och det där med jämförelsen med frukten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt som inte är svart kanske ser ut att vara rött...;)

      Radera
  3. Rund, rödhårig och luden? Det är i vart fall inte vad jag ser i spegeln.

    SvaraRadera
  4. Ibland inbillar man sig att man är mer unik än man är...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det säkert, fast liite unika är vi ju!

      Radera
  5. ;o))

    En gång i min gröna ungdom så tränade jag karate. Min lärare som var från något land i Asien påstod att han hade svårt att se skillnad på oss västerlänningar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att inse - vi är lika!

      Radera
  6. Hehe, inte är jag rödhårig men kanske rund och hårig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så kändes det här också...

      Radera
  7. :) Hahaha
    Hoppas frukten smakar bra åtminstone!

    SvaraRadera