tisdag 26 mars 2013

Innan floden tar oss

Att författarinnan till boken "Innan floden tar oss", Helena Thorfinn, har arbetat några år på svenska ambassaden i Bangladesh, är lätt att förstå. Hon målar upp väldigt levande beskrivningar av såväl personer som miljö i boken som utspelar sig just i och kring nämnda ambassad.

Här finns familjen Paulin, där hustrun Sofia fått arbete som biståndschef på ambassaden och maken Janne åker med som "medföljande" för att vara hemma och ta hand om parets två barn. Vi får följa familjen och deras nya liv. Det visar sig inte vara så lätt som de tror att anpassa sig till ett liv med ombytta roller och i ett land där klasskillnaderna är så oerhört stora.

Här finns också systrarna Mina och Naznin, som efter sin äldre systers död tvingas fly från sin by och söka sig mot staden, deras kamp för överlevnad och för att få ett drägligt liv.

Förutom att det handlar om korruption, mutor, klasskillnader och könsförtryck, samt inte minst frågeställningen hur bistånd behandlas ute i världen.

Det är en lättläst och klart läsvärd bok som väcker många funderingar.


7 kommentarer:

  1. Antecknad på min lista över böcker jag vill läsa.

    SvaraRadera
  2. Kul att du också läst den! Bra och intressant tyckte jag!
    http://www.freedomtravel.se/2013/01/boktips-innan-floden-tar-oss/

    SvaraRadera
  3. Den där boken köpte jag faktiskt för ett tag sedan men har inte hunnit läsa... Bra att veta att den är läsvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, den kan du nog läsa och förhoppningsvis tycka om.

      Radera
  4. Jag var faktiskt inne och snokade på din boklista häromdagen! Just nu har jag en kasse böcker där jag plockar det som ser bra ut men sedan lär jag nog gå in och leta tips igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör gärna det! Sedan är ju smaken väldigt olika, fast det kan ju vara spännande bara att se om man tycker ungefär likadant...

      Radera