torsdag 14 mars 2013

The Wind-Up Bird Chronicle

Nej du Murakami, inte den här gången!

Jag har läst flera av den japanske författaren Haruki Murakamis böcker, och jag har verkligen tyckt om dem och lovordat dem ordentligt, men den här gången blir det inte så många positiva meningar...

Precis som i de flesta av hans andra böcker så befinner huvudpersonen sig i något slags gränsland, mellan det som är verklighet och det som egentligen inte finns, eller vilket det gör...

Huvudpersonen är en nöjd man som lever ett vanligt liv tillsammans med sin fru fram till den dagen då det börjar hända konstiga saker. Det som startar med ett underligt telefonsamtal blir till många möten med mer eller mindre udda människor. Allt under tiden som sökandet efter parets försvunna katt pågår.

Alla möten mynnar ut i historier som berättas, och som sagt, vad som egentligen händer vet man inte riktigt. En stor del av tiden i mörka angränsande världar, tillbringar huvudpersonen på botten av en uttorkad brunn, i alla fall tror vi att det är i en brunn han är...

Det är säkert en intressant bok, med mycket att fundera över, men just nu var det alldeles för mycket att fundera över för mig! Jag tycker nog att det blev alldeles för många och för långa historier berättade av personer som dyker upp under resans gång.

Någon gång när jag får väldigt gott om tid kanske jag ska ge den en andra chans, men just nu känns det inte så troligt...

6 kommentarer:

  1. Tack för recensionen... Boken står i bokhyllan men har inte kommit mej för att läsa den. Tror att den får stå där ett tag till ;o))

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du har läst den får du berätta vad du tyckte, det kan ju vara så att du tycker jättemycket om den! Jag tycker ju vanligtvis om hans böcker, så jag kanske helt enkelt inte var i rätt "Murakami-mood", vad vet jag...?

      Radera
  2. Bokläsning känns vid tillfällen som detta som att bli bestulen på värdefull tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här fallet var det kanske lite så, fast vissa delar av boken "sparade" jag lite tid på...

      Radera
  3. Kan inte annat än att hålla med Steve här ovan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanligtvis lägger jag undan böcker som jag inte tycker om, fast den här ville jag ju tycka om!

      Radera