torsdag 1 januari 2015

2014 i ord och bild

Nu är det den tiden på året då det gångna året ska summeras på alla sätt och vis. I tidningarna hittar man årskrönikor och allehanda listor och på teven ska vi minnas "året som gick" på alla möjliga sätt. Så med risk att vara riktigt tjatig tänker jag göra likadant. Och i det här fallet ligger det inte ens i allmänhetens intresse, men jag gör det ändå. Det är ju det som är fördelen med att blogga, jag gör precis som jag vill. och just nu vill jag minnas året som gick, så om någon skulle vilja se några axplock ur mitt liv 2014 så kommer det här. annars går det bra att hoppa över inlägget som följer!

januari

I januari var det dags att ta avsked av några av våra kamrater som lämnade Singapore för att flytta vidare till Dubai. Innan de flyttade passade vi på att göra ett besök på den indonesiska ön Bintan för att spela golf och umgås i några mycket blåsiga dagar.




februari

Det kinesiska nyåret, som inföll i februari, firades tillsammans med maken på den thailändska ön Koh Samet under några härliga dagar.




mars

I mars fick vi besök från Sverige och förutom tiden vi tillbringade tillsammans i Singapore, blev det även en resa till den härliga indonesiska ön Lombok. Det blev bland annat en utflykt till den gamla sasakbyn Sade och en dagsutflykt till underbara Gili Trawangan.






april

Lagom till påskhelgen kom ytterligare ett besök från Sverige och den här gången blev det en resa till Borneo. En resa där vi tillbringade en hel del tid på floden Kinabatangan där vi träffade på många spännande varelser.




Under samma resa besökte vi dessutom sköldpaddsön Sepilok där vi fick uppleva på nära håll då en sköldpadda lade sina ägg samt när ett gäng söta små sköldpaddsungar släpptes ut i havet.




maj

Maj var månaden då jag bestämde mig för att lära mig fridyka! Det innebar att jag besökte Gili Trawangan ytterligare en gång, men jag kan ju inte påstå att det var någon större uppoffring, det är ju en rätt trevlig ö! Jag gjorde min kurs och fick mitt bevis på att jag gjort det. Stolt? Jo, lite...



Innan maj månad var till ände hann jag även med en resa tillsammans med två kamrater till Robinsonön Pulau Besar på den malaysiska östkusten. En resa som blev lite speciell på det viset att vi hade i princip hela ön för oss själva!





juni

I mitten av juni återvände jag till Sverige och firade en typisk svensk midsommar precis som det ska vara med goda vänner, midsommarstång, grill och många glada skratt.



I juni kom även hängmattan på plats vid stugan och smultron plockades och träddes på strån.



juli

I juli var det äntligen dags att åka till Balchik i Bulgarien för att få se huset vi köpt. Eftersom vi bara hade sett det på bild tidigare så var det extra spännande, och vi blev jätteförtjusta och ser fram emot nästa resa ner och att få börja göra i ordning "på riktigt".




augusti

Augusti var månaden då åskvädren avlöste varandra och vi fick uppleva några riktiga oväder blandat med den fortfarande ljuvliga sommaren.


Under den här månaden lyckades vi också få till vår "reunion" med alla från vårt kompisgång, föräldrar, barn och barnbarn - så kul!


september - oktober

Det här är de två månader då jag höll på att hjälpa mina föräldrar att flytta ur sitt hus. Ett arbete som inte var alldeles enkelt. många saker finns det som ska sorteras bort då det flyttas från ett hus till lägenhet, och mycket tid tar det! Under den här tiden var det väldigt skönt att det blev en lång och härlig höst och att jag hade stugan där jag kunde slappna av.





november

I novembers höstrusk gjordes en "tjejresa"till Stockholm för att se Evita och för att umgås och ha det kul.


Och eftersom månaden bjöd på fruktansvärt trist väder med regn, regn och mer regn, så det kändes riktigt bra att återvända till Singapore i mitten av månaden för att spendera en månad i värmen igen.





december

Här kom vi tillbaka till ett kallt vintersverige för att fira jul. En härlig jul och en fantastisk nyårsafton fick avsluta 2014. Med detta sätter jag punkt för 2014 och ser med spänning fram emot fram emot vad 2015 kan föra med sig.




29 kommentarer:

  1. Jag skulle aldrig komma på tanken att hoppa över ditt inlägg om jag kommit hit. Det ger mig mycket att läsa din blogg. På många sätt. Givetvis ska du vara stolt över det beviset. Det måste vara en härlig upplevelse att fri-dyka i de vattnen. Bulgarien var helt nytt för mig. Samlar du på hus eller ska ni flytta dit för en tid? :) jag har kvar flera personliga minnen från Sofia och Varna i det landet. Jag vill passa på att tacka för alla fina blogginlägg du lägger in och önskar dig ett fint 2015. Hoppas dina föräldrar trivs i lägenhet. Snällt att du ställde upp. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla snälla ord! Jo, ibland kan man fundera över om vi ska börja "samla på hus". Vi som inget hus ville ha, utan flyttade till lägenhet! Så kan det gå... Bulgarienprojektet var något som "bara blev", och vi vet inte riktigt hur det blir, vi får väl se... Lite spännande är det ju... (Det ligger för övrigt väldigt nära Varna, så det är dit man flyger.)

      Radera
  2. Alltså, vad är det för liv du lever? Det verkar inte ett dugg ... roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, absolut inte, för vad är väl en bal på slottet...;)

      Radera
  3. Vilket år! Och allt det har jag haft privilegiet att få följa. Jag ser fram emot rapporter från framtida vistelser i Bulgarien. Spännande med länder som jag inte vet så mycket om. God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förhoppningsvis kan det bli lite mer tid spenderad i Bulgarien framöver, vi får väl se... Och du är så välkommen att vara med framöver också!

      Radera
  4. Jag känner mig som en "eremit" jämfört med dig. :)
    Vilket spännande år du haft och så många olika platser du sett.
    Ser fram emot vad du kommer att berätta om under 2015.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte utan än att jag också ser fram mot nästa år med spänning, vi vet ju liksom inte vad det kommer att föra med sig...

      Radera
  5. Vilken fin krönika!
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  6. En härlig årskrönika visar du. Många fina bilder och upplevelser.
    Nu måste jag kika vidare i din fina blogg om det går bra.

    Hejsvejs!

    SvaraRadera
  7. Oj! Hur kommer det sig att det blev hus i Bulgarien? Var har ni stuga i Sverige? Det ser ut som en sjö i Dalarna jag varit vid.
    Är det inte lustigt hur man inte förknippar Sydostasien med stormar. Nu i samband med flygplanskraschen så inser man ju att det händer men man tänker mest "monsun". Inte vågor i samma stil som Cornwall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huset i Bulgarien var inte speciellt välplanerat, det"bara blev så", med andra ord, inte planerat alls! Stugan ligger vid en värmländsk sjö, men jag antar att det finns rätt gott om den där sortens sjöar i Sverige. Och det är ju det som är så fantastiskt, att man kan hitta de där pärlorna lite överallt.

      Radera
  8. Roligt med årskrönika! Och att titta tillbaka och minnas, det är ju det som är så bra med blogg, man har massa foton osv!

    Ha det så bra!

    Hälsnignar från Skottland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, bloggen tjänstgör som mitt fotoalbum.

      Radera
  9. Vilka fantastiska resor du gjort under aret som gatt! Ser fram emot att folja med under 2015! Huset I Bulgarien ser valdigt fint ut och vilken utsikt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är rätt ok utsikt från huset, dock inte den som är på bilderna...där har jag fuskat om man säger så...för att få den utsikten måste man gå en bit.

      Radera
  10. Vilket år och vilka resor! Och grattis till huset i Bulgaren! Så kul! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det känns jättekul! Och eftersom det var rätt oplanerat om man säger så, så känns det lite extra spännande.

      Radera
  11. Vilket läge din sommarstuga har. Helt fantastiskt både vinter och sommar och vilket år du haft. Mycket upplevelser. Hoppas 2015 blir lika kul och bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det återstår att se vad 2015 kan ha att erbjuda!

      Radera
  12. Oj oj oj! Vilket år! Vilka resor! Koh Samet har jag varit på, ett litet paradis. Och hus i Bulgarien! Wow - vilken globetrotter du är.

    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det känns som om det finns mycket kvar innan jag kan kalla mig "globetrotter", men en bit på väg kanske... Huset i Bulgarien är något vi verkligen ser fram emot att spendera lite tid i framöver.

      Radera
  13. Hellre sköldpaddorna än krokodilen i april. Och sengångaren i trädet.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. sköldpaddorna är onekligen sötare än krokodilerna!

      Radera
  14. Jag tror inte att jag är ensam om att sakna nya inlägg från Marina. Hoppas allt är bra med dig. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bosse! Jodå, allt är bara bra, det har av olika anledningar bara inte blivit, men det kommer!

      Radera
  15. wow vilket år du haft! Resorna och allt! Hoppas du får ett lika fint 2015!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra mitt bästa för att det ska bli så!

      Radera