onsdag 27 mars 2013

I böckernas värld

Böcker är fantastiska! Det är så underbart att få hamna i en annan värld ett tag, en värld utan bilder, en värld där jag får göra mina egna bilder medan jag läser. Jodå, jag tycker jättemycket om film också, men där har ju någon redan bestämt hur världen ser ut...


Jag tillhör de som alltid läst rätt mycket, och nu har jag verkligen tid, så nu blir det många böcker, och det är så härligt att känna att tiden finns för det.

I mitt "vanliga liv", där finns böckerna i hyllor, som dammsamlande objekt, vilka jag har så svårt att göra mig av med. (Det tror jag faktiskt jag ska ta itu med när jag återvänder hemåt, jag måste börja inse att gamla pocketböcker från 70-talet kanske går att kassera...) Här är det inte lika lätt att samla på sig, dels eftersom det är viss brist på hyllor att ha dem i, men också på grund av fukten. De blir så fula, så det känns inte värt att spara på dem.

Nu har jag ju i alla fall kommit på hur jag kan spara på dem ändå! jag har äntligen, efter sju sorger och åtta bedrövelser, lyckats länka till alla mina inlägg där jag skrivit om böcker jag läst sedan jag startade bloggandet! (Gissa om jag är stolt, eller vadå??) De finns som sidor, under böcker lästa under åren. Dels naturligtvis om någon skulle vara nyfiken, men mest för min egen skull. Nu kan jag ju se vad jag har läst, och komma ihåg böckerna med hjälp av det jag skrivit.


Så inte nog med att bloggen tjänstgör som mitt fotoalbum, nu har den blivit "bokalbum" också...

13 kommentarer:

  1. Kärt barn har många namn.

    SvaraRadera
  2. Smart!! Här är vi ett gäng som delar böcker, lämnar kassar till varandra. Vi har också en secondhand där böckerna kostar fem kronor styck så där både handlar och lämnar jag in böcker. Om jag råkar på en bok som är så dålig att jag tycker att ingen mera ska behöva läsa den har jag den att tända i spisen med ;) Och det där att det är bildlöst älskar jag också! Om man har läst en bok och sedan ser en film som gjorts på den kan man bli urbesviken om inte stämning och miljö stämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådär skulle man göra överallt! Det där med att byta böcker med varandra är en ypperlig idé!

      Radera
  3. Jag lånar dom flesta böckerna på biblioteket :)
    Sv: Är du på väg hem till Sverige?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åker hem i början av juni, men "bara" över sommaren i sisådär tre månader ungefär.

      Radera
  4. Visst är det så. Fast jag älskar att se på bra filmer slår de inte ut böckerna. Helst inte om jag läst boken först. Då blir jag nio gånger av tio besviken.
    Vad duktig du varit. Jag är dålig på tekniken. Men det är lite svårt att slänga böcker. Även pocket från sjuttiotalet. Så många minnen. :) Det är bara när man flyttar som man inser att något måste göras åt ryggproblemen. Vi har faktiskt lyckats slänga och skänka några hundra böcker inför de senaste flyttningarna. Samtidigt har vi vagt lovat varandra att INTE köpa nya böcker. Det har gått sådär.
    Jag blir glad av att du har läst mina äldre inlägg. Det är faktiskt nästan bara kategorin Varierat som är en slags dagbok. De andra sakerna kan ha hänt när som helst och var som helst. Eller inte alls som mycket i Lite galet. ;)

    Samma fråga. Ska ni flytta hem för gott eller är det bara tillfälligt besök i det avlånga landet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gjorde det samma, hivade säkert hundratalet böcker när vi flyttade från huset till lägenhet, men vissa av de där 70-talsböckerna "blev bara kvar" på något mysko vis...jag ska ta itu med det när jag kommer hem, tror jag... Jag åker hem över sommaren och återvänder i september. Jag uppskattar verkligen dina äldre inlägg (de nya också!), så där kommer jag nog att rota runt ett bra tag :)

      Radera
  5. Så sant som du säger att det är härligt att kunna titta tillbaka i sin blogg och se bl a vad man läst. Bloggen blir som en slags dagbok. Skulle vilja kunna skriva ut den på ett fiffigt sätt, men vet inte riktigt hur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tanken har slagit mig också! Det skulle vara himla kul att ha i pappersform.

      Radera
    2. Finns flera företag som fixar! Jag bara tog ett i högen.
      http://www.solentro.se/bloggbok

      Radera
  6. Bloggen är så bra till så mycket!!

    SvaraRadera