tisdag 27 maj 2014

Gili Trawangan - igen!

Ibland blir inte allt som man tänkt sig och planer är oftast till för att ändras, och när det sker är det väl kanske för att det var något som inte var meningen. Jag har precis kommit tillbaka efter ytterligare en vecka på den indonesiska ön Gili Trawangan, en vistelse som av olika anledningar inte blev riktigt som den var planerad...

Även om det handlade om något mindre trevligt blev det i slutändan bra. Det hela kom att resultera i att min vistelse förlängdes med några dagar, samt några nya fantastiska bekantskaper, så visst ligger det något i det där att "inget ont som inte har något gott med sig"...


Nu är det två år sedan jag första gången besökte Gili Trawangan och visst har ön förändrats på de två åren. Det är fortfarande en fantastiskt härlig ö och det är absolut en av de platser som hjärtat klappar varmast för av de jag besökt under våra år i den här delen av världen. Däremot kan jag inte låta bli att fundera över hur den kommer att se ut om fem till tio år. Kommer hela ön att vara bebyggd då och kommer de mindre ställena få ge plats åt större hotell som vänder sig till en annan typ av publik?


Det är ju fortfarande en ö full av kontraster. Vill man ha finare hotell så finns det. Vill man ha väldigt enkelt boende så finns det Om man tillhör de som vill ha ett aktivt nattliv så finns det att få och här finns även platser  där det är tyst och lugnt och man inte behöver dela stranden med så många andra. Så visst håller fortfarande rubriken "Gili Trawangan - kontrasterna ö" vilket var vad jag döpte inlägget jag gjorde efter mitt första besök här. Där finns mer om själva ön i form av olika fakta, så om någon är nyfiken på det, så finns det här.

Och visst är det underbart att kunna hitta stränder där man inte behöver trängas, stränder som är fantastiska att snorkla från...


...för att inte prata om att promenera upp på öns högsta punkt för att se de båda intilliggande öarna Gili Meno och Gili Air eller för att sitta alldeles tyst och njuta av solnedgången med Balis vulkan Guang Agung i bakgrunden...




...och att bara vara och "leva ö-liv" där tiden inte har så stor betydelse, utan allt går sin gilla gång...



Nåja, jag hade ju några dagar med tider att passa faktiskt, för visst gjorde jag det - kursen i fridyknig! Mer om detta kommer...

6 kommentarer:

  1. Bara vara och "leva-ö-liv" låter som en högst uthärdlig tillvaro.
    Strongt att fixa kursen i fridykning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en högst uthärdlig tillvaro!

      Radera
  2. Det vore väldigt synd om denna fantastiska ö som har så mycket att erbjuda skulle exploateras som t ex Kanarieöarna. Men tyvärr lär det nog bli så.
    Kul att du gjorde dykarkursen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon "Kanarieöstatus" får vi hoppas att det inte blir, men jag har en känsla av att det kommer att bli mer än det är idag. Det som talar mot det hela är förhoppningsvis att det är besvärligt med materialtransporter, dels för att det måste ske med båt och dels för att enda transporten som finns på ön är häst och vagn.

      Radera
  3. Grattis, vad gäller dykarkursen! Strongt gjort!
    Gili Trawangan, en ö, jag aldrig har hört talas om tidigare! Tack för att jag fick möjlighet till det nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tre Giliöarna är tre pärlor utanför Balis och Lomboks kust.

      Radera