söndag 25 januari 2015

Operation Napoleon


Ytterligare en ny bekantskap i författarvärlden, nämligen den isländske Arnaldur Indridason. Hans bok ”Operation Napoleon” börjar med att ett flygplan störtar i slutet av andra världskriget och försvinner ned i den isländska glaciären. 54 år senare är det någon som hittar planet igen, och det visar sig vara ett plan med hemligheter. Hemligheter som somliga inte skyr några som helst medel för att de ska så förbli.

I berättelsens centrum står systern till en av de pojkar som råkar befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt och hon gör allt (och lite till) som står i hennes makt för att avslöja den hemlighet som är anledningen till alla fruktansvärda händelser.

Ett tag kändes det som om jag kastats tillbaka till den tid i mitt liv då jag med glädje läste Alistar McLeans böcker, och på något vis känns det som en blandning av hans böcker och dagens deckarförfattare. Det var en bok som jag uppskattade och en riktig bladvändare. Nu ska det kanske tilläggas att det är mycket i boken som känns väldigt osannolikt, men ibland gör inte det så mycket. Eller så är det helt enkelt som en av karaktärerna säger: 

There´s no such thing as truth, Kristin, if ever there was, no one knows the answers any more and few even care enough to ask the questions.

Man vet aldrig...

Hur som helst så har tydligen denne författare även skrivit deckare, och den här boken gjorde mig i alla fall så nyfiken så jag kommer att försöka mig på även någon av dessa.

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, fel knapp... Skulle bara säga att jotack, det är bara bra...

      Radera
  2. Arnaldur Indriðasons deckare håller mycket hög klass. Om du frågar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska testa och jag är helt övertygad om att så är fallet, i alla fall fick jag den uppfattningen när jag läste den här.

      Radera
  3. Arnaldur Indridason är min chefs absoluta favo författare. Han slukar hans böcker och har rekommenderat dem många gånger. Hittills har jag inte läst hans böcker, men det verkar vara dags nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska definitivt ge mig på någon av hans deckare.

      Radera