lördag 31 januari 2015

Not allowed, lah!

Jag tänkte spinna vidare lite på temat förbud och underlag för det ämnet det är det inga större problem att hitta här, om jag säger så...


"A fine country" är ett av Singapores "slagord" som man kan hitta på många skyltar och t-shirts och det är verkligen så. Naturligtvis är det ett "fine" country i betydelsen vackert, men det är inte minst ett "fine" country när det gäller att bötfälla. Förbudsskyltar finns minst sagt överallt, och ibland känns det som om det mesta är förbjudet. Men det är ju lite så här, att om det skulle uppstå problem, då endera bygger man bort problemet, alternativt inför ett förbud.

Det senaste exemplet är motordrivna sparkcyklar som blivit väldigt populära här. Det som började i en rätt liten skala börjar ploppa upp lite här och där. Nu är ju inte trafiken här sådär jättekul, så de flesta förare av dessa fordon använder sig av gångbanor och trottoarer. Nu har det här tydligen blivit ett problem eftersom en splitter ny förbudsskylt skapats!


Att det är förbjudet att kasta skräp på gatorna här är väl inget nytt, det vet de flesta. Numer är ju ni även medvetna om totalförbudet mot tuggummi som finns. Men det finns mycket annat som är förbjudet. Straffen varierar naturligtvis, men böter är det alltid. Dessutom är fängelsestraff upp till sex månader rätt vanligt, och med det följer ofta även spöstraff! (Jo då, det finns och är hyfsat vanligt att någon som döms till fängelse även döms till ett antal sådana)

Jag tänkte här utöka era kunskaper i ämnet "straffbart i Singapore". En kunskap som troligen är rätt onödig, men kanske lite kul... Så här kommer en lista på förseelser som kan resultera i böter, kortare fängelsevistelse samt spöstraff.

I Singapore är det straffbart att:

- Kasta skräp/fimpa på annan plats än för ändamålet avsedd plats. (papperskorgar/askfat)
- Röka under tak utomhus eller inom en femmetersradie från busshållsplatser
- Glömma att spola på offentliga toaletter
- Kissa i hissen (Det finns UDD - "Urine Detection Devices" som känner av urindoft och om detta  händer stängs hissdörrarna och de förblir stängda tills polisen kommer och öppnar)
- Äta och dricka på tunnelbana och buss
- Medföra frukten durian på tunnelbana eller buss
- Slå busschauffören (för säkerhetsskull finns förbudsskyltar även för detta, så ingen ska kunna tro att det är tillåtet!)
- Sjunga fräcka sånger offentligt
- Bada eller tvätta sig på gatan eller i vattenreservoarer
- "Uppföra sig på ett sådant sätt att det kan störa någon annan"
- Gå omkring naken inomhus om det kan störa någon annan (med andra ord, om man har sådana planer gäller det att dra för gardinerna!)
- Ta med sig alkohol till ett sjukhus
- Kramas offentligt

...... Listan kan göras väldigt lång, men här tänker jag ge mig... men jag kan ju nämna att det fortfarande finns ett förbud här mot samkönade relationer mellan män (kvinnor finns inte nämnda, men de kanske inte sysslar med sådana hemskheter ändå!?). Det har trots allt blivit bättre, det finns numer även här pridefestivaler, men officiellt existerar fortfarande förbudet. (kanske så småningom, men det känns som om det kan ta tid...)



Som sagt, Singapore - a fine country!



18 kommentarer:

  1. Oj det var många förbud. Vissa helt förståeliga men vissa helt orimliga. Menar du att man inte får kramas offentligt?
    Inte ens en kompiskram?
    Nu vet jag inte om jag törs säga kram här inne hos dig ;)
    Äh...det gör jag i alla fall :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen ska det gälla "kramförbud" men nu tror jag inte det är någon prioriterad lagöverträdelse...

      Radera
  2. Men hjälp - det måste vara svårt att gå ut utan att göra något olagligt!!!

    SvaraRadera
  3. Nu gillar jag egentligen inte förbud, men konstigt nog tycker jag att din lista innehåller en del självklarheter som jag aldrig tänkt på. Jag menar- att kissa i hissar, att slå busschauffören???????
    Några av förbuden köper jag rakt av t o m. Å jag undrar om inte Stockholm som alltid varit en så ren och fin stad inte skulle må betydligt bättre av att anamma några av Singapores förbud.

    Skulle gissa att det inte skulle finnas en enda tiggare (inkl. deras skräp) i varje gathörn som nu.

    Spöstraff - absolut inte, men kännbara straff - jo du, värt att testa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det mycket som verkar så självklart att det inte skulle behöva finnas lagar mot, men här är det på något vis att det som inte är uttalat förbjudet är tillåtet. (Som till exempel när jag hittade förbudsskyltar som meddelade att man inte får tälta på basketplanen...)

      Radera
  4. Oj, det var en lång lista. Många är ju faktiskt bra men man blir lite mållös av andra förbud på listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland kan man fundera på varför!

      Radera
  5. A fine country ;).
    Det var inga dåliga listor de har.
    Verkar litet väl reglerat även om självklart vissa saker är bra att man förbjuder.

    SvaraRadera
  6. Och den här listan är bara en liten del!

    SvaraRadera
  7. Värre än med regler än i UK! Fast väldigt trevlig läsning. Vissa regler är givna, men förbud mot att kramas offentligt. Gäller det bara kärlekskramas eller allmänt kramande? Undrar då hur det ser ut på flygplatsen med allt kramande vid farväl och välkomnande!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst någonstans att om "man frågar först är det ok", men har hårt det är och vad som egentligen gäller vet jag inte - jag har svårt att tro att någon skulle bötfällas för en kompiskram, fast man kan ju aldrig veta...;)

      Radera
  8. Hahaha! Skrattar gott här. Vilket jobb de måste ha med alla skyltar. Men vad har frukten durian (vad är det?!) gjort för ont?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är det något det finns gott om i allmänhet här så är det skyltar, och då i synnerhet förbudsskyltar! (Många sådana finns det i fotosamlingen!!) Durian är en frukt som påminner lite om en jättekort och det enda onda den gjort är att den har en doft som närmast påminner om surströmming!! (Lite glad är jag faktiskt över durianförbudet på tunnelbanan)

      Radera
  9. Hur är det att äta glass på gatan? När jag var i Singapore så hörde jag någon säga det. Och jag såg INGEN äta glass på stan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag aldrig hört, men tror inte det är förbjudet (eftersom det inte finns någon skylt som säger så!), däremot tror jag det är mer så, att folk köper inte glass på samma sätt som vi gör, glass äter man mer som dessert efter maten. "Glass i bröd" äts ju i alla fall utomhus, det där som säljs i stånden utefter vägarna.

      Radera