fredag 24 augusti 2012

Surt sa räven...

Som vädret är idag blir det hela hösten enligt bondepraktikan, så vi kan väl hålla våra tummar för att regnet inte ska ösa ner hela dagen i alla fall. Att spå väder och titta på tecken i naturen är lite kul, jag menar, alltid är det någon som får rätt, för åsikterna går ju lite isär vad det är som egentligen gäller.


Ta det här med rönnbären, till exempel. I år fullkomligen dignar alla rönnbärsträd under tyngden av bär. De är så vackra där de står med sina stora röda rönnbärsklasar och enligt vad jag alltid har hört, så betyder det att det ska bli en kall och snörik vinter. Men det har visat sig att riktigt så enkelt är det inte! Om man har sina rötter norr om Dalälven, då ska samma tecken betyda raka motsatsen, nämligen att det blir en mild och snöfattig vinter. Anledningen ska vara att träden inte klarar av att bära två bördor samma år, och med mycket rönnbär har de redan klarat av årets börda.

Andra tecken som kan tyda på att det är en sträng vinter att vänta, är om löven faller sent om hösten. Nu vet jag inte riktigt vad sent innebär, men det kan väl var och en som vill ge sig på att förutspå vintern avgöra själv. Däremot om våra flyttfåglar fortfarande inte lämnat landet på Mikaeldagen (29/9), då blir det en mild vinter.

Alldeles enkelt är det alltså inte att spå väder, men lite kul är det att kika i bondepraktikan och se vad det var som gällde innan alla meterologer dök upp och förgyllde våra liv med klart.se och yr.no och alla andra käcka vädersajter vi har att välja på.

När det gäller rönnbären, så är det väl bara att ta ställning och bestämma vad vi tror, beroende på vilken sorts vinter vi vill ha.


9 kommentarer:

  1. Fina är dom....rönnbären. förresten var det var det vårt rönnbärsträd som orsakade mitt handikapp .....det lämnar så mycket löv på taket som jag skulle sopa ner

    SvaraRadera
    Svar
    1. För dig blev alltså rönnbären sura i dubbel bemärkelse... Hoppas det har läkt ihop som det ska!

      Radera
  2. VAckra är dom än om dom är sura. Härliga klasar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är dom, och i år är det väldigt gott om det vackra!

      Radera
  3. Ja, det har jag också hört om att det blir sträng vinter med många klarröda rönnbär....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på hur många dom är i år, känns det inte helt fel att fara mot värmen när det drar ihop sig.

      Radera
  4. Det blir vinter vare sig jag vill eller inte. Men jag hoppas då på en snöfattig,mild vinet.
    Jag gillar inte vintrar!Tacka vet jag sommaren!
    Kram!

    SvaraRadera