söndag 3 november 2013

Novemberrusket är här...

...eller närmare bestämt "novemberrusket är där"! Alltså inte här hos mig, utan där hos er, det vill säga hos er som befinner er där novemberrusket är, eller nå´t...

Vad kan föranleda denna något oklara och lite(!) luddiga inledning? Jo efter morgonens lilla blädderstund i bloggvärlden, var det några som gjorde mig påmind om att det börjar dra ihop sig mot glöggtider där borta på norra sidan av klotet. Och det har ju blivit november, och ska man dricka glögg, så ska det vara endera snö och kyla, eller riktigt novemberruskväder. Nu tror jag inte att det har blivit så där väldigt mycket snö och kyla än, alltså förutsätter jag att det är novemberrusk.

Glögg är en härlig dryck, och det är verkligen mysigt när doften av drycken sprider sig när den värms upp. För värmas ska den ju, och beviset för det måste vara att ordet kommer från det gamla ordet "glödg(a)", som betyder "värma upp".

Sedan är jag en av de där lite tråkiga traditionella som tycker att glögg ska smaka glögg, och inte saffran eller choklad, eller kaffe, eller hjortron, eller lingon eller vad det nu är den har smakat de senaste åren. I år är det väl ingen som vet vad den smakar än. Om jag har förstått det hela rätt så kan man gissa fram till och med den 13/12. (Vilket innebär att jag kommer att hinna testa, för det måste man ju, alltså har även jag gått på den grejen!)

Och att det finns några stycken i det avlånga Sverige som dricker glögg, det kan man lugnt påstå, för enligt spritmuseets hemsida, så häller svenskarna i sig ungefär 5 miljoner liter glögg varje jul! (och jag antar att november inte ens räknas till jul...)

Det går att få tag i glögg här också, ni vet det där "blågula varuhuset", där kan man ju hitta det mesta som känns nödvändigt för alla svenskar i exil. Men frågan är hur autentiskt det blir att dricka glögg när solen steker, det är 30 grader varmt och luftfuktigheten uppgår till sisådär 80% - inte sådär väldans. Det blir liksom inte riktigt samma sak om man dricker den kall med en isbit i...

Nej, jag tror jag skippar glöggen den här november. Jag ska försöka låta bli att sakna novemberrusket och får väl försöka stå ut med att tillbringa en eftermiddag i en solstol vid poolen istället, eller nå´t...

Ha en härlig novembersöndag allihop!


12 kommentarer:

  1. Det gick alldeles utmärkt att dricka glögg i fredags även utan det där riktiga novemberrusket. Idag verkar dock rusket vara på ingång så jag får väl ta och värma på glöggpannan ingen. En härlig söndag till dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det blev lite "novemberrusk på riktigt" igår.

      Radera
  2. November rusk, hmm.. Jag börjar längta efter glögg,,, Ha en bra söndag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos er ser det ju ut att vara "glöggväder på riktigt"!

      Radera
  3. November är INTE min favoritmånad... Men glögg är gott! :-)
    sv:
    Soffdagar behövs lite då och då. :-)

    SvaraRadera
  4. Höstrusket är här, men glöggen får vänta till 1:a advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år ska det få vänta tills jag kommer hem över jul, så troligen blir det väl runt andra advent som det blir glöggpremiär.

      Radera
  5. Jag gillar glogg men haller med om att dricka det I 30 graders varme kanns lite "fel". Har I Dubai har vi"Pastor Akes okenglogg" I som saljs pa kyrkans julbasar. Bla-gula varuhuset saljer ingen glogg har (eller nagot annat trevligt heller for den delen, maken till daligt sortiment!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tag tyckte jag att sortimentet här också gick ner till något alldeles uruselt, men nu finns det faktsikt så man kan få tag i en hel del igen.

      Radera
  6. Hoppade till när jag såg din rubrik ... solen skiner väl jämt och ständigt...? men sen läste jag och insåg att det var här det var novemberrusk. Men idag var det faktiskt sol och fint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag erkänner, det var ingen direkt solklar rubrik...

      Radera