måndag 2 februari 2015

En annan typ av baksmälla

Idag lider jag lite av baksmälla efter att ha supat igår. Nej, det är ingen felstavning, det ska inte stå "supit", det ska stå "supat". Det handlar nämligen inte om sup i vanlig bemärkelse, alltså inte sådant där flytande i glas, utan mer stort fritt flytande, typ hav eller så...


Igår var det dags för mitt livs andra SUP-lektion. Jag vet att flera av er var med förra gången det hela hände, vilket jag konstaterade inträffade för ungefär ett år sedan, och det kan ju vara så, att ni kommer ihåg att SUP står för "Stand Up Paddleboard" och att det handlar om något som enligt uppgift ska vara den snabbast växande vattensporten i världen.



För er som inte vet, kan jag berätta att man står på en surfbräda och med hjälp av en paddel tar sig framåt på vattnet. Det låter kanske inte speciellt kul, men det är det! Och bra träning! Det är det dagens baksmälla består av, träningsvärk! Helt plötsligt har det uppenbarat sig sådana där muskler som jag inte var fullt medveten om att de fanns - men det gjorde de tydligen!


Det är kanske inte helt enkelt att tala om vad man gör på svenska, för ska man bilda ett verb av det hela så blir det ju "supa", och då måste ju böjningen bli "supa, supade, supat", så alltså supade jag igår. Sedan måste jag erkänna att jag tycker nog att det låter bättre på engelska än på svenska, det känns liksom bättre att säga "Stand Up Paddleboard" jämfört med "Stå Upp Paddelbräda", eller...? Ibland känns det som om det är helt ok att använda engelska ord!

Som sagt, en sport som dyker upp lite här och var tydligen, inte minst i Sverige, och lite sugen är jag ju, det kunde ju vara kul att ta morgonens motionspass på en paddelboard runt sjön där hemma, så vem vet, det kanske får bli en sådan investering så småningom...


18 kommentarer:

  1. Kul! Här har vi också sup, och på ön i Sthlms skärgård där vi ofta är på sommaren har vi en gammal vindusringbräda som sup!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! vi har ju en gammal vindsurfingbräda liggandes vid stugan - den ska jag testa till sommaren!

      Radera
  2. SUP verkar vara innegrejen just nu.
    Hade aldrig hört talas om detta innan jag läste om en svensk tjej som bor på Aruba och gör Yoga och SUP. Har du läst om henne? Hon kallar sig för Yoga Girl och har tydligen mer än 1 miljon följare hos Instagram: instagram.com/yoga_girl
    Hon har också kurser på Aruba i SUP och Yoga. Kanske något? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hört talas om henne, däremot går det att få yogapass på bräda här också, och lite lockar det att testa, så vi får väl se...

      Radera
  3. Coolt!
    Och träningsvärk är ju aldrig fel. Enda värken som gör nytta ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så, även om det känns som om det skulle vara skönt att slippa ;)

      Radera
  4. Duktig tjej! Ser ut som bra balansträning faktiskt. Å jag glömmer snöyran ute för ett ögonblick. I brist på en paddle boat får jag väl ta mig en sådan sup i stället;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen bra balansträning och även maken som fick agera fotomodell klarade det galant!
      Jag inbillar mig att just nu är en mer "vanlig variant av sup" skönare i det något kylslagna Sverigevädret ;)

      Radera
  5. Så fick jag lära mig nåt nytt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och som brukligt är, mer eller mindre nyttig kunskap ;)

      Radera
  6. Haha, jag trodde supade syftade på att du fått en gäng kallsupar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att det blev en och annan sådan också!!

      Radera
  7. Det ser kul ut det där supandet! Fast svårt. Tänk om det kommer en våg? Och tänk vad roligt en ev publik ska ha när man ska ta sig upp på brädan igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer en våg ibland, och ja man roar de som tittar på! (Fast lite får man väl bjuda på ;)

      Radera
  8. Är det svårt? Det är poppis i Stockholm också. Vi ser en del som paddlar förbi vår husbåt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man har hyfsat bra balans är det inte så svårt att paddla sig framåt, svårigheterna är mer när det handlar om att parera vågor och lära sig hantera det - men kul är det!!

      Radera
  9. Är det vindstilla så kanske man kan klara av det men blir det vågigt, som du nämner ovan, då kan det köra ihop sig. Hoppas på att få prova någon dag!

    SvaraRadera