torsdag 9 december 2010

Böcker i mängder!

Att böcker och att läsa är viktigt för singaporianen märks på antalet bokhandlar (det heter faktiskt så i plural!), för att inte prata om storleken på dom. Eftersom det mesta är stort i det här landet, så är ju bokhandlarna inget undantag! Inte nog med att man kan tillbringa timtal med att bara gå och titta på böcker, så verkar de även fylla en "biblioteksliknande" funktion.

Det finns ett antal bokhandlar med soffor i där man kan sitta och läsa böckerna - innan man köpt dom! Det är ju rätt behändigt i och för sig, för om man upptäcker efter tre kapitel att man inte tycker om boken, kan man ju alltid hämta en annan... I en av de mindre (det finns ju faktiskt sådana också) utan soffor, hittade jag skyltar där man bad kunderna att inte sitta i gångarna mellan hyllorna och läsa, eftersom det förde med sig att det kunde vara svårt för andra kunder att ta sig fram!



Det absolut största i bokhandelsväg jag sett finns här, "Kinokuniya". Det är Singapores största och man hittar den på Orchard Road, i samma shoppingcenter som varuhuset Takashimaya. När man kliver in i denna bokhandel, som inte ser speciellt stor ut alls, så får man känslan av den bara växer åt alla håll!! Jag tror att man kan hitta böcker om allt mellan himmel och jord, både möjligt och omöjligt! Här är det inga större problem att gå åt fel håll, jag lovar! Naturligtvis finns det flera utgångar, och det är något som gör min tillvaro väldigt besvärlig...

Beviset på att det är stort fick jag när jag hittade hemsidan! Det är som sagt Singapores största bokhandel, och den är till ytan 43 000 square feet! Om det är fler än jag som inte riktigt är hemma med det systemet, så kan jag tala om att jag fuskade lite och använde en omvandlingstabell, och om den stämmer (matte är ju inte riktigt min grej, så jag tror på datorn!) så är det ungefär 4000 kvadratmeter!

På denna yta finns det mer än 500 000 olika titlar, så här kan man faktiskt roa sig ett tag, och om man tröttnar kan man ju alltid pausera på det café som är inhyst i samma lokaler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar