torsdag 23 december 2010

Dan före dopparedan

Så var det bara en dag kvar och lugnet sprider sig. Allt är klart, köket luktar av nybakat, veden sprakar i brasan, de levande ljusen sprider julstämning i huset, den färdigklädda granen lyser och alla julklappar är inhandlade, inslagna och ligger på plats...

I alla fall är det väl så vi skulle vilja ha det och så ser det ut på all julreklam. Då är det bara lugnt och vackert, men tyvärr så är det väl inte riktigt så verkligheten ser ut för alla. Många stressar in i det sista och känner paniken komma smygande för att inte allt ska hinna bli klart i tid. Frågan är för vems skull!? Blir det bättre om vi möter tomten som utschasade trasor? Knappast! Jag tror att de flesta skulle må jättebra av att göra avkall på många av "julmåstena". Vi kanske måste försöka stanna upp och fundera på om det finns något som faktiskt går att skala bort, jag tror inte att julen blir sämre om vi gör det!

Julklapparna är väl en sak för sig också! Hur många är det inte som, precis som jag, lovat sig själv att köpa alla julklappar i riktigt god tid, för att sedan bara kunna njuta av tiden fram till jul? Jag tror aldrig jag riktigt lyckades med detta, men jag har tänkt tanken i många år. (och ibland säger man ju att det är tanken som räknas...)

Nu tror jag i alla fall att allt är inhandlat, så nu ska vi bara klä granen, fixa skinkan och rimma på julklapparna - sen kanske det stora lugnet infinner sig...vem vet!?

GOD JUL på er allihop!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar