måndag 20 december 2010

Idrottshelg i soffan

Nu har jag kommit på vad jag har saknat - och kommer att sakna: Att på lördag och söndag ta en
morgonpromenad i det bistra vintervädret för att sedan krypa upp i soffan med kaffekoppen i högsta hugg och det är massor av idrott på tv:n.

Den gångna helgen var precis en sådan helg, hela helgen var fylld av sådan där typisk svensk "sitta-i-soffan-och -slötitta-på-idrotts-helg"! Det fanns skidor på alla "längder och tvärer", man plaskade i bassäng, jagade puck och inte minst kastade boll!

Det har dock hänt något sedan den tiden då man (i alla fall jag) kunde namnnet på varenda utförsåkare som fanns i tävlingsbacken. Nu måste jag erkänna att jag inte har någon större koll, det är nog till och med så, om något måste väljas bort, så försvinner nog det alpina, och det hade aldrig hänt för ett antal år sedan. I och för sig så var det ju faktiskt en svensk som blen sjua - Matts Olsson!? Kan inte direkt påstå att det ringer någon klocka när jag hör mnamnet... Sedan har vi ju längdåkning, och det är ju fortfarande rätt kul, där har vi ju fortfarande några namn vi känner igen, och som har chans att vara med och slåss i toppen, men inte heller det är vad det en gång var...

Nej, tacka vet jag den nya svenska nationalsporten(?), den som alla ser och där vi kan namnen på deltagarna, Skidskytte!! Jamen, vem visste vad det var för 10-15 år sen? Fanns det någon som ens skulle kunnat ha drömt om att välja bort ett slalomåk för att titta på en massa människor som harvade runt ett skidspår med gevär på ryggen?? Tror inte det var många i alla fall! För visst är det så, att det är roligast att titta på dem som man vet har en chans att vara med och jaga topplaceringar.

Fast efter de sista veckorna kan det ju vara så, att skidskyttarna får flytta lite på sig, för det har dykt upp några andra favoriter på den svenska idrottshimlen - de svenska handbollstjejerna!! Jisses vilket gäng, och vilka spännande soffstunder de har bjudit på! Skulle gissa att det plötsligt kommer att bli ytterligare en kandidat till årets bragdguld!?

Jag vet att det kan låta knäppt, men just de här helgerna är faktiskt något jag saknat, även om det händer att det är idrott på tv:n i vårt singaporianska hem (vi är ju begåvade med kanaler som även visar europeisk skidåkning) så blir det aldrig samma känsla att kura ihop sig i soffan och bli sittande där när solen skiner och det är 30 grader varmt ute...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar