söndag 5 december 2010

Snökaos, Idol och svininfluensa

Det känns lite overkligt att sitta här i 30 graders värme och läsa om den extrema kylan och snökaoset som drabbat Europa! Frågan är om man törs åka hem över jul, eller om det är "Day after tomorrow" som är på väg att förverkligas, så det vore bättre att stanna kvar här!?

Det europeiska vädret har faktiskt blivit stora rubriker i såväl tidningar som på tv:n. Främst handlar det kanske om alla störningar på flygtrafiken som det för med sig, men också om den stackars europeiska befolkningen som faktiskt fryser ihjäl! Något säger mig att de flesta i den här delen av världen har lite svårt att ens kunna tänka sig hur det är att befinna sig där kvicksilvret i termometern närmar sig 20 grader minus. Just nu vet jag inte ens om jag klarar av att föreställa mig detta...

I övrigt är nyhetsrapporteringen från världen utanför vår "lilla bubbla" rätt bra. Det finns ju tillgång till alla möjliga nyhetskanaler, så om man vill kan man ha rätt bra koll. Däremot är det lite svårare med de svenska nyheterna. Försöker läsa aftonbladet och/eller expressens nyheter på nätet, men det är inte alltid så lätt att få reda på vad som händer "nyhetsmässigt" i landet där hemma. 

Fast det är klart, det beror ju på vad man kallar nyheter, jag får ju full kontroll på hur det går i Idol, vem som åker ut (och varför) i Robinsson, vilken bonde som har gjort slut med flickvännen och hittat ny date, om det finns fler ensamna mammor och - inte minst - vilket kök Viktoria och Daniel ska ha i sin lägenhet!!! Annars verkar det vara mest sjukdomar som är på tapeten, svininfluensa och kräksjuka, och det är ju upplyftande att komma hem till...

Om en dryg vecka ska jag alltså välja bort sol och 30 graders värme för 20 minusgrader, snökaos och svininfluensaepedemi - tur att man har lärt sig prioritera!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar