fredag 31 december 2010

Löfbergs Lila

Efter ett par veckor på hemmaplan och ett antal promenader runt stan har jag funderat lite på hur det kommer sig att det är mycket roligare att ta reda på detaljer på nya platser!? Jag har plötsligt insett att jag troligen vet mer om byggnader och händelser i Singapore, än jag gör i Karlstad - här "bara bor jag"!

Jag skulle ju faktiskt kunna plocka med mig kameran ut här också och plåta byggnader och andra platser för att sedan skriva lite om dem - men hur roligt är det? Eller också skulle det vara det... det får väl bli uppdraget när jag flyttar tillbaka "på heltid"!

Fast lite ska jag faktiskt "tjuvstarta", och idén till det fick jag vid en av mina promenader runt Inre hamn här i Karlstad. Där möttes jag av den fantastiskt goda doften av nyrostat kaffe, och kom på att just den doften är något jag saknat. Efter att ha gått och och låtit doften fylla näsan ett tag insåg jag, att om jag varit någon annanstans skulle jag säkert ha tagit reda på varifrån det kom och historien bakom. Så nu bestämde jag mig för att göra det!!



Det har alltid doftat nyrostat kaffe i Karlstad, och jag har ju alltid vetat att det kommer ifrån Löfbergs Lila och kaffeskrapan i hamnen, men mer än så har jag aldrig funderat över det. Men nu bestämde jag mig alltså för att "ta tag i detta"!

Jag kan ju börja med att berätta för er som inte vet det, att "Löfbergs Lila" inte är en ishall ifrån början, utan faktiskt ett kaffe!! Företaget grundades redan 1906 av tre bröder, Josef, Anders och John Löfberg och det finns fortfarande, ett antal generationer senare, lite familj kvar. "Kaffeskrapan" som reser sig 45 meter upp i luften i Inre hamn och sprider en fantastikt god kaffedoft, har funnits där sedan 1960, och har blivit ett av Karlstads kännetecken.

För er som inte visste det, kan jag ju också berätta att Löfbergs Lila var med redan från början 1959/60 när reklam infördes på ishockeydrräkterna - fast då på Djurgårdarnas dräkter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar