fredag 31 december 2010

Gott Nytt År


Så var det dags att lära om! Imorgon ska vi skriva 2011 på allt som ska dateras och det känns som om jag precis vant mig vid att skriva 2010... Jag har en slags kluven känsla inför årets nyår, en del av mig säger att det inte kan vara möjligt att det redan är dags för detta firande, medan den andra halvan försöker få mig att förstå att det inte är så konstigt med tanke på att vi har faktiskt hunnit med en hel del under året.

Det här är årets stora "list- och löftestid". Oavsett vilken tidning som man bläddrar i så hittar man listor på året som gått. Är det inte "årets bästa filmer" så är det "årets sämsta filmer", låtar, drycker, tv-program, eller varför inte "årets bästa tv-bönder" (det har jag inte sett än, men jag skulle inte bli förvånad...). Sedan är det naturligtvis dags för alla nyårslöften, ni vet de där löftena som är till för att brytas...eller?? Risken finns väl att det blir något löfte i stil med det Bridget Jones en gång lovade Mark Darcey, hon lovade både att sluta dricka, röka och att gå på diet - men inte riktigt än...!!

Jag har gett upp denna nyårstradition, jag tänker inte lova något av det ovan angivna, inte heller att börja motionera mera, eller något annat av de löftena som är så vanligt att bryta. Visste ni förresten att nyårslöften avgavs redan på vikingatiden, fast då under midvinterbloten som sammanföll med nyåret, och då svor man vid en galts borst.

Annars finns det många olika nyårstraditioner, i Danmark t.ex. är det jättebra att hitta en massa krossat porslin utanför dörren! Det betyder nämligen att man har många vänner, eftersom man här ska slänga gammalt porslin framför sina vänners dörrar. I Skottland går man till sina vänner och ger dom presenter i form av whiskey eller kolbitar (!). (undrar om man får välja...) I Ecuador kan man gå ett varv runt kvarteret med en väska i handen för det kan innebära att man kommer iväg på sin drömresa. I Mexico ska man svälja en vindruva för vart och ett av klockans tolv slag och varje vindruva symboliserar en önskning. Det finns alltså massor av olika traditioner, och om vi letar riktigt ordentligt finns det säkert någon som är så trevlig så att vi kan stjäla den och göra den till svensk!

Oavsett om ni tänker avge löften, svälja vindruvor eller kasta porslin utanför kompisarnas dörrar så ska ni alla ha en riktigt bra nyårskväll!!





1 kommentar:

  1. Svära vid en galts borst.... hmmm... nja... jag börjar nog inte avge fler nyårslöften! Det låter besvärligt... :-)

    SvaraRadera