måndag 6 december 2010

Orkidéer, orkidéer, orkidéer...


1981 blev Vanda Miss Joaquim vald till Singapores nationalblomma. Det är en speciell orkidéart som en viss Agnes Joaquim upptäckte i sin trädgård 1896. Man är inte riktigt överens om huruvida hon lyckades odla fram den själv,eller om den "bara blev till", men oavsett vilket, så är det en mycket vacker orkidé.



Jag tillhör dom som tycker jättemycket om orkidéer, Naturligtvis för att den är vacker, men också för att det är en av de få blommor som överlever i mina fönster trots att jag inte kommer ihåg att vattna! Sedan trodde jag ju att en orkidé var en orkidé, men ack så fel jag hade...efter att ha gjort några besök i Singapores national orchid garden, har jag lärt mig att så är inte fallet - det finns mängder av olika arter av denna blomma!







Orkidé-parken öppnades 1995 och är inhyst i Botanic garden. Här ska finnas inte mindre än 60 000 plantor av denna blomma (har inte räknat dom, det hade någon redan gjort...) bestående av 400 olika arter och mer än 2000 hybrider.





Har också förstått att det inte handlar om någon slumpmässig plantering av dessa plantor, om nu någon mot förmodan skulle tro det. Nej, de är planterade efter årstiderna! (bara en sådan sak är ju himla intressant, det tål att funderas över, hur någon kom på den idén på ett ställe där de fyra årstiderna inte finns...) Det är alltså fyra färgzoner, en för varje årstid:

Våren med nyanser av guld, creme och gult
Sommaren med huvudsakligen rött och rosa
Hösten är fylld med "mogna" färger (?) - här uppstod lite översättningsproblem!!
Vintern består av mest vita och blå färger.
(Det här har jag naturligtvis inte upptäckt vid mina besök i parken, utan jag har läst mig till det!)







Det är härligt att gå omkring och se alla dessa välskötta och färgsprakande rabatter. Jag har försökt att hitta någon siffra på hur många som arbetar med skötseln, men inte lyckats. En hel del lär det vara i alla fall, för välskött är det! Många människor med kameror runt halsen finns det här och troligtvis har dessa blommor förevigats väldigt många gånger. Och om man inte skulle veta vad man ska fotografera, är det ju en himla tur att någon har sprungit före och satt upp små skyltar så att man får hjälp med att upptäcka var man ska ta sina kort!!



Som sagt, för mig är orkidén en jättevacker blomma, och inte så mycket mer. Det som är mest fascinerande med den, är nog att den ser så levande ut, det är precis som om det skulle bo små figurer i varje blomma, som alla sitter där och väntar på att parken ska tömmas på fotograferande människor så att de kan vakna till liv...








1 kommentar:

  1. Vad heter den speciella orchidéen som kommer som foto nr 4?

    SvaraRadera