onsdag 22 juni 2011

Böcker av alla de slag

Idag ska jag gå och hämta böcker som är beställda från adlibris - himla tur att jag får lite böcker, eftersom jag inte har några förut... (har förstått att det inte är så lätt alla gånger att utläsa när jag är allvarlig och när det är lite ironi i det som skrivs, och i det här fallet var det en hel del ironi!)

Jag förstår egentligen inte vad det är som gör att det är så fruktansvärt svårt att skiljas ifrån böcker, men det är det verkligen. Ändå ska ni veta att när vi flyttade ifrån hus till lägenhet var det väldigt många böcker som inte fick följa med och det kändes jättetufft. Frågan är varför, det är sällan jag läser om en bok, gamla pocketböcker ramlar isär när de bläddras i, plus att det samlas fruktansvärt mycket damm på alla böcker. Trots allt detta vill jag inte skiljas ifrån mina böcker...

En gång hörde jag någon säga att om hon bara fick se en persons bokhylleinnehåll, så skulle hon kunna tala om vad det var för slags person som var ägare till bokhyllan. När jag funderade över detta, var jag tvungen att slänga en blick i min hylla och måste säga att det skulle vara intressant att höra vad denna människa skulle säga om mig...


Här kommer ett litet urval av vad som finns så kan ni ju försöka bilda er en uppfattning själva:

Det finns en hel del böcker i genren skräck, av King och Koonz. Deckare av olika slag finns det också, skrivna av såväl svenska som utländska författare. Paasilina tar upp en del plats också, precis som Ulf Lundells gamla böcker och Jonas Gardell. Här finns Tolkiens böcker, engelska klassiker av författare som Bronte, Hardy, Austen, Dickens och Wilde. En av mina favoritböcker, "Snäcksamlarna" delar hylla med Odysseus och böcker av John Grisham och Murakami. Lite under finns Joanne Harris och John Irwing sida vid sida och på hyllan brevid står nordiska och grekiska gudasagor jämsides med bibeln. Exempel på poeter som finns i min bokhylla är Shelley, Boye och Lindorm. Beatrix Potter, djurböcker och reseböcker är andra exempel på vad som finns.


Det här var ett urval, nu kan ni försöka bilda er en uppfattning!

Jag har förresten en annan kompis som sa att "om du visar mig dina skor, ska jag tala om vem du är... fast det kan vi ta en annan gång...

11 kommentarer:

  1. Jag vet vad du menar!! Jag brukade vara sån också och trots att jag inte var mer än 18-20 hade jag massor med böcker. Verkligen. De senaste tio åren har jag flyttat väldigt mycket och varit tvungen att avverka mitt bibliotek i väntan på en mer permanent lösning på bostad, land och plats. Det var verkligen svårt att göra sig av med böcker och är fortfarande, om än lite lättare när man vant sig :)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag får väl träna på det...

    SvaraRadera
  3. Kartböcker, rockmusikbiografier och gör-det-självhandböcker för bilar. Det är innehållet i min bokhylla. Undrar vad det säger om mig.

    SvaraRadera
  4. Nog för att jag läser rätt mycket men jag äger väldigt få. Jag lånar på bibblan eller av någon kompis.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Per-Anders: En gitarrist som bilar jorden runt, kanske?

    Camilla: Tror inte det är någon dum idé alls...

    SvaraRadera
  6. Älskar böcker, vackra böcker.....
    En sak som jag har bestämt mig för är att ALDRIG mer läsa översättningar. Böcker skall läsas på orginalspråk. Därför blir det ont om kinesisk litteratur....

    SvaraRadera
  7. Det värsta med att älska vackra böcker, är att jag alltid hittar de där böckerna som ligger och ropar på mig...och dom måste jag ju bara köpa med hem...
    Förstår problemet med kinesiskan...

    SvaraRadera
  8. Hej Marina, jag skulle aldrig sälja eller slänga någon av mina böcker...men som sagt jag skulle heller inte läsa om en bok.../kram Monica

    SvaraRadera
  9. För några år sedan skänkte jag bort hälften av mina böcker och det kändes enormt bra! Före det hade jag inte skiljts från en enda.

    SvaraRadera
  10. Jag nöjer mig med att konstatera att vi har Billy båda två!

    SvaraRadera
  11. Monica: Just detta är dilemmat!

    Eva: Jo, jag hade samma känsla när hälften for iväg vid vår flytt också...men det är ju fortfarande en hel del kvar!!

    Nilla: Visst är han underbar att ha den mannen...!?

    SvaraRadera