torsdag 9 juni 2011

Ripley´s Believe it or not

Jag har förstått att det är inne att skriva trilogier och jag ska väl inte vara sämre, så nu kommer den tredje och sista delen om London, sen får det vara bra!

Robert Ripley var en amerikan som levde åren 1890-1949 och under sin livstid reste han runt i världen och lyckades samla på sig hur mycket konstiga saker och företeelser som helst. Detta finns nu att beskåda på muséer i cirka 30 länder, varav England är ett. Precis vid Picadilly Circus i London finns sedan 2008 "Ripley´s believe it or not".

Tydligen har det gått tv-shower om denne mans upptäckter och det är inte alls något speciellt nytt, men jag hade aldrig hört talas om honom tidigare.

Men jag kan ju säga som så, att det var en upplevelse - så mycket konstiga företeelser det finns på vår runda jord! Här får man vandra runt och ta del av hans upptäckter och div. mer eller mindre konstiga souvernirer från världens hörn.

Eller vad sägs om tavlor gjorda av fjärilar eller tuggummi, en fyra meter lång modell av Tower Bridge gjord av tändstickor, delar av Berlinmuren, tre stycken förkrympta huvuden från Ecuador, den sista måltiden målad på ett riskorn, en trebent tupp, en kalv med åtta ben, en modell av världens fulaste kvinna eller världens hårigaste man...och så mycket mer himla konstiga saker! Man kan också jämföra sin vikt med världens tyngste man eller längd med den längste mannen i världen. Jag känner mig inte speciellt lång i vanliga fall och inte blev det bättre brevid  någon vars huvud sträcker sig 2,7 meter upp i luften...








Som sagt, mycket konstigt finns det... och om man har vägarna förbi, är det helt klart värt ett besök!

4 kommentarer:

  1. Tack för upplysningen - sista måltiden avbildad på ett riskorn låter som något som jag bara måste se!

    SvaraRadera
  2. tack och lov så finns det ett förstoringsglas på plats, så man faktiskt kan se målningen - och den är där!!

    SvaraRadera
  3. Jag brukade titta på det programmet och gillade det grymt mycket. Sedan, innan vi flyttade till Sverige, öppnade det ett museum på Times Square i New York...så vi var där och det var superspännande!

    SvaraRadera
  4. Ja, inte vet jag hur det har gått till, men jag har varit totalt ovetande om såväl tv-program som museer!

    SvaraRadera