onsdag 15 januari 2014

Flytande grönsak?

I Singapore finns ett tiotal microbryggerier, och på ett av dem, "Red Spot" kan man hitta ölen "Monster Green Lager". Och det är precis vad den är, "monster-grön!". 


Eftersom jag aldrig sett någon liknande ölvariant tidigare och eftersom jag lever i tron om att allt grönt är nyttigt, så var jag ju tvungen att testa. Och den var absolut godare än den ser ut, närmare bestämt så var den riktigt god.

Jag får väl erkänna att lite nyfiken blev jag ju på vad det var som gjorde den så väldigt grön och har nu efter ett antal googlingar och försök att hitta förklaringen blivit ännu mer invaggad i tron att det är en öl av det nyttigare slaget!

Enligt Red Dots hemsida så är den "Brewed and lagered with European-manufactured spirulina". Här blev jag som ett frågetecken, det där spirulina var inget jag kan påstå att jag hade någon större koll på, så det var bara att fortsätta efterforskningarna och det visade sig vara ett uppenbarligen fantastiskt nyttigt ämne.

För er andra lika ovetande som jag själv kan jag berätta att spirulina är en blågrön alg som även kallas för "mirakelalgen". Den innehåller en himla massa proteiner och antibiotiska bakteriedödande ämnen så den ska stärka kroppens immunförsvar. Dessutom innehåller den en massa nyttiga mineraler och ska tydligen av WHO ha kallats "ett av jordens superfödoämnen".

Nu kan man säkert hitta den här algen i någon trevlig burk fylld med små nyttiga vitaminpiller, men frågan är om det inte är roligare att inta nyttigheterna i form av öl...

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Gick det så skulle jag skicka - jag lovar!

      Radera
  2. Det verkar spännande, undrar om det finns i Sverige. Ser framför mig ett kalasbord dukat med mat och grön öl. Undrar hur många gäster som skulle ifrågasätta valet av dryck?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore onekligen lite kul att ta reda på!

      Radera
  3. Det är ju alldeles perfekt, en vitaminkick!

    SvaraRadera
  4. Haha, vilken läskig färg! Men öl gillar jag ju... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, den är godare än den ser ut...

      Radera
  5. Jamen!!! Äntligen en 100% nyttig öl!
    Jag kan mejla dig min adress då kan du skicka upp ett sexpack om du vill;-)

    Älskar färgen - Irish green - fast mustigare. Dessutom gillar jag mikrobryggerier. Det fanns hur många som helst i Israel ocks. Å alla ölen vi testade slog Spendrups, Pripps och speciellt Carlsberg med bred marginal!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem - den kommer som ett brev på posten ;)
      Det där med microbryggerier är verkligen kul, alla har ju sin specialitet och det är spännande (och gott!!) att testa de olika sorterna.

      Radera
  6. Grön öl??? Nyttig öl gjord på alger??? Hmmm, jag trodde jag var lite av en ölkännare, men det var något helt nytt för mig. ;-)
    sv:
    Ja, så är det verkligen! Men det är väl den börda vi föräldrar får bära. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad gör man inte för att leva ett sundare liv ;)

      Radera
  7. perfect för alla dryck på alla hälsohem.....skulle vara så mycket enklare om man kunde klämma en "stor grön" tillsammans med alla detox drinkarna.

    SvaraRadera