tisdag 21 januari 2014

Ingefära mot sjösjuka

Vädret verkar vara totalt upp och ner på väldigt många platser runt om i världen just nu och Singapore är tydligen inget undantag. Här har det blåst jättemycket i flera dagar och det verkar fortsätta. Att det blåser är i sig inget ovanligt, men då brukar det blåsa till ordentligt, och sedan blir det regn, men nu blåser det mer eller mindre hela tiden.


Under helgens utflykt till Bintan blev vi absolut varse om att det blåste ordentligt! En timmes överfärd var helt tillräckligt för att det skulle förbrukas ett rätt högt antal blå påsar på båten! Vi funderade för övrigt på hur besättningen bestämmer vem som ska gå och byta dessa påsar. Oavsett hur personen i fråga utses så måste det vara den största nitlotten man kan dra i egenskap av personal på en båt!

För egen del brukar jag inte ha sådär väldigt ont av att det gungar på sjuön, men eftersom jag förstod att det skulle bli en guppig överfärd var jag lite förutseende och knallade iväg och köpte lite piller innan vi  åkte. Nu köpte jag inte vanliga åksjukepiller som man blir sådär trött av, utan jag hittade något annat, nämligen ingefäratabletter mot åksjuka och illamående!


Mycket bra piller! Nu vet jag ju inte, och kommer inte heller att få veta, om det berodde på pillren att jag inte kände av något, om jag kanske inte hade känt av något utan pillren heller, eller om det helt enkelt handlar om det där med "placeboeffekten". ("Tron kan försätta berg", och så vidare...) Fast nu läste jag att gänget i tv-programmet Mythbusters hade undersökt det hela och kommit fram till att ingefära faktiskt hjälper mot illamående, och eftersom det inte finns några hakar med det hela så är det ju dumt att chansa...

26 kommentarer:

  1. Ingefära låter i a f nyttigare.

    SvaraRadera
  2. Ingefära är nyttigare, helt rätt, om det sedan hjälper eller inte hjälper av egen kraft är en annan femma. Här på ön finns det människor som sätter ett visst antal vitpeppar i naveln och påstår att det också hjälper med hundra procentig säkerhet. :) Huvudsaken är att tron hjälper Den är ju bra till mycket den. Jag brukar ta en liten hutt genever om jag råkar ha tillgång till den.
    Att äta mat brukar också hjälpa, konstigt nog, men det är oftast lugnande för magen. Har man tom mage blir man lättare sjösjuk och helst ska den jobba när sjögången är som allra värst
    säger Karin som har varit sjöman en gång för hundrafemtio år sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror bestämt att av dessa olika tips så föredrar jag en hutt genever framför att stoppa naveln full med vitpeppar! Visserligen vet jag att många äter vitpeppar i förebyggande mot magsjuka, precis som Tina säger, men att stoppa dem i naveln...?

      Radera
  3. *skrattar åt Karins "vitpeppar i naveln"* Den varianten har jag inte hört förut.

    Har hört att 5-10 vitpepparkorn som sväljs hela vid kräksjuka, ska hjälpa.. Månne det hjälper mot sjösjuka..? Borde kanske prova nästa gång Östersjön vänder upp och ner på sej själv..

    Ingefära har jag hört mycket gott om. Så dina piller blev jag nyfiken på :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror ju absolut att de hjälper!! (och som sagt, tror man nog mycket så underlättar det säkert...)

      Radera
  4. Kanel och ingefära, mina favoritkryddor. Goda och på många sätt nyttiga.
    Nästan beroendeframkallande. Jag strödde kanel på min rostade macka i morse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingefäar använder jag jättemycket, i det mesta, men kanel är något jag inte använder speciellt mycket. Kanske ska börja testa...

      Radera
  5. Ingefära har jag också hört är nyttigt till mycket, så varför inte till åksjuka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  6. Vilka vågor!!! Förstår att du tog det säkra före det osäkra och bunkrade upp. Å du - maken tar alltid "riktig" ingefära med sig när vi stiger på en båt (oavsett vilken båt). Han knaprar den bara sådär och har aldrig varit sjösjuk.
    Å för att få dig att skratta: En gång tog vi båten över till England från Göteborg. Å Nordsjön var inte nådig. Alla, precis alla var gröna och låg lite varstans och spydde. Maken åt en engelsk frukost (!!!) i lugn och ro, vilket gjorde att folk spydde ännu mer...

    Å att byta spypåsar är lika otacksam som att var toaborste - ett riktigt skitjobb;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visserligen är jag oerhört förtjust i ingefära och använder det i det mesta, men att knapra den hel, njaej, det låter kanske inte sådär väldigt gott. Fast å andra sidan om man betänker alternativet så är det kanske inte så dumt. och med tanke på den där engelska frukosten ,så verkar det ju hjälpa!

      Radera
  7. Hmmm Då kanske pepparkakor funkar??? ;-)
    sv:
    Nä, det är svårt med den där balansen under helgerna. Göra allt som måste göras och samtidigt hinna koppla av.
    Men den balansen vill vi inte vara utan. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, utrustnign till nästa båttur - en burk pepparkakor!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  8. Vi hade oxå ganska blåsigt emellanåt på Filippinerna. Jag blir sällan sjösjuk, men om det är tillräckligt gungigt kan jag nog bli det. Kände försiktigt av det när vi var ute på valskådning på Nya Zeeland. Då var det så stora lååånga vågor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lååånga vågor är absolut inte kul!!

      Radera
  9. Jag har ju pippi pa ingefära just nu!! Alltid bra att veta att det hjälper mot aksjuka.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror stenhårt på att ingefära är bra mot det mesta och använder det jättemycket!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  10. Det låter som en jättebra lösning. Vi åker ju en del båt, över till Kreta, men vi har tur och drabbas inte av sjösjuka, peppar, peppar... Mycket beror oxå på att vi reser på natten och om det verkar bli guppigt går vi snabbt till kojs. När vi sover märker vi oftast inget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen med just de här tabletterna är ju att det inte är några biverkningar.

      Radera
  11. En helt fantastisk lite rot!

    SvaraRadera
  12. Dom pillren är kanon både mot sjösjuka o bilåksjuka, dom har hjälpt oss många gånger o framförallt våra barn under våra 12 år i Asien..Kan varmt rekommenderas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De pillren ingår numer i husapoteket!

      Radera