torsdag 16 januari 2014

Promenad ovanför trädtopparna

Lite häftigt är det att vandra omkring på en hängbro och titta ner på trädtopparna, och det är precis vad man kan göra om man gör en utflykt till Bukit Timah naturreservat här i Singapore. Här kan man promenera genom regnskogen och titta på växter och djur och som sagt, ta en hög promenad!


Singapore är inte bara höga huskomplex, utan det finns även en hel del regnskog bevarad, även om man kan fundera på hur länge den får vara kvar. Kring MacRitchie finns en runda som sträcker sig mellan 7-10 km, beroende på vilken väg man tar, och här kan man alltså även promenera ovan trädtopparna på "Tree Top Walk".



Hängbron är ca 250 meter lång och den högsta punkten är 25 meter upp i luften. Det är en lite hissnande känsla att befinna sig högt ovanför trädtopparna på en smal bro som gungar lite under fötterna när man går. Som tur är så är den enkelriktad, så man slipper möten på bron. Fast lite läskigt kanske om man ångrar sig, för här är det lite av "the point of no return".


Eftersom hängbron sammanbinder de två högsta punkterna i MacRitchie, Bukit Pierce och Bukit Kalang, och det är lite tillrättalagt så är det massor av trappsteg för att ta sig ner på andra sidan - och då menar jag massor! Om man inte tycker att man gått i tillräckligt mycket trappor finns det här ett utsiktstorn som man kan klättra upp i för att leta apor och fåglar.





I normala fall finns det massor av apor här, men just den här promenaden blev väldigt apfri. Den var för övrigt rätt djurfri över huvudtaget, av de ca 500 djurarter som ska finnas här såg vi inte många. De enda som tyckte att de ville visa sig var en sköldpadda som tagit sig upp på en stock, plus att vi fick en glimt av den vackra fågeln "Greater Racket tailed Drongo". Eftersom jag promenerade omkring med fel objektiv och att fåglar inte alltid är de bästa spontanmotiven, så blev det inte mycket till fågel som fastnade på bild, men om ni tittar noga kan ni se en skymt av fågeln med den jättelånga stjärtfjädern. Jag vet att det inte är så lätt att se, men ni får väl helt enkelt tro mig på mitt ord att den är fin!



Det är en lite speciell känsla att gå omkring i den här skogen. Det blir så påtagligt att det är "på riktigt". Här finns de riktigt farliga ormar på nära håll, det svingar sig apor i träden och det smyger omkring stora monitor lizards innanför träden. Det finns liksom inga staket som skiljer mig från de vilda djungeldjuren. Och de finns där det är jag rätt säker på, men de är säkert så smarta så de ligger kvar i skuggan av träden och tänker att de där konstiga figurerna där ute kan få vara alldeles i fred...



12 kommentarer:

  1. Ännu en av dessa "detsomfinnsdetfinnsiSingapore"-upplevelser. Häftigt.
    Den där drongon var i sanning en långstjärtad sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det är svårt att se, men om man gör den riktigt stor så ser man de två tunna "spröten" som hänger ändå längre ner.

      Radera
  2. Jag vill också gå på hög promenad. Ser riktigt häftigt ut.
    French Kiss ska du satsa på. Mycket sevärd och Paris och vinsluttningar är aldrig helt fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får nog bli en "fransk kyss" någon gång framöver.

      Radera
  3. Svar
    1. Frågan är om det inte kändes ändå högre än det faktiskt var.

      Radera
  4. Häftigt att kunna ga över regnskogen! Jag förstar att det var lite läskigt, men fragan är om det inte skulle vara ännu läskigare att ga inne i själva skogen. Jag skulle vara livrädd för alla kryp och insekter som det maste finnas där inne.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är ju nio kilometer kvar som faktiskt går i regnskogen.

      Radera
  5. Det är så himla roligt att följa dig från Singapore. För inte hade jag förväntat mig sådana vyer därifrån. Skyskrapare, javisst, men inte regnskog.
    Å den där bron är sool, riktigt cool. Har då aldrig sett en enkelriktad bro som är såååå smal. Påminner nästan om lianer, fast här svänger man ju inte;-)
    Å att gå nerför trappor har jag inga problem med. Men Singapore är ju "civiliserad". Där slipper jag gå uppför till bron. Gillar stället skarpt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att hoppas och hålla alla tummar som finns så att de gröna skogarna får vara kvar.

      Radera