måndag 27 januari 2014

I galopp mot nyår!

Här galopperar vi just nu i full fart mot det kinesiska nyåret som infaller till helgen.


Nu ska ormen bytas ut mot hästen. eller närmare bestämt så har redan alla ormar bytts ut och hästarna håller på att fylla Singapore. Med tanke på att hästen har en karaktär som är rolig, charmerande, attraktiv, omtänksam samt är självständig och har en hög arbetsmoral så är det säkert ett år som är populärt att få barn under. Här är det ju väldigt viktigt att försöka planera barnafödandet så de föds in i rätt tecken! Att till exempel få en liten drake är väldigt populärt, vilket resulterade i att barnafördandet gick upp väldigt under drakens år 2012.

Den kinesiska kalendern består av 12 olika djur som hela tiden kommer tillbaka i 12-årscyklar. Som med allt annat finns det naturligtvis olika legender om hur det gick till när kalenderdjuren utsågs, men en av dem är att Buddah bjöd in till ett lopp där djuren skulle simma över floden och de 12 som kom över först skulle få vara med.

Tro det eller ej, men det var råttan som vann, och det på grund av att den klättrade upp på buffelns rygg och åkte snålskjuts ända fram till kanten där den snabbt hoppade av och sprang i land som första djur. Därför är råttan det första djuret i kalendern.

Jag har tidigare år lagt in tabellen över alla djur, men nu tänker jag vara så lat, att ni som inte vet vad ni är, eller vad ni har för egenskaper(?) kan gå in och kika här så hittar ni alla de kinesiska djuren och kan ta reda på vilket djur ni är. Själv är jag en oxe med allt vad det innebär...


Sedan vi kom hit har jag samlat alla djur vars år vi funnits på plats, och de pryder sin plats på kylskåpet. Hitintills har vi fått ihop fem djur, och med tanke på att det egentligen bara borde vara ett , är det rätt bra jobbat!

13 kommentarer:

  1. Vilken trevlig samling! Kinesiska nyaret var alltid lika fascinerande att uppleva! Gott nytt ar (I forskott)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är häftigt! Och gott nytt på dig också :)

      Radera
  2. Så jag är en Tiger. Det verkar stämma eftersom det står att "Tigrar gillar den tidiga våren allra bäst".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det nog en liten tiger i mig också!

      Radera
  3. Ja det kände jag faktiskt till, men det måste vara himla roligt att uppleva nyåret på plats! Gillar din glada samling också.
    Å du, jag är fött i råttans år, därför anses jag vara väldigt smart;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det häftigt att vara på plats. Första året var vi kvar i Singapore hela helgen, men efter det har vi smitit och "firat på annan ort", på något vis så räcker det med en gång.

      Radera
  4. I vår familj är vi två kaniner och två råttor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss har ingen samma tecken, vi har förutom mig, en gris, en kanin och en orm.

      Radera
  5. Lite som horoskop pa nagot sätt, eller är jag helt ute och cyklar?!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så ni kanske siktar på att få alla tolv djuren. Vi var två grisar, en tiger och en kanin. Själv var jag en gris. Hellre det än en råtta. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, vi tror nog att djursamlingen kanske inte blir så mycket större, men man vet aldrig...

      Radera
  7. Själv är jag född i Hästens år :D

    SvaraRadera