onsdag 22 januari 2014

Nattfåk

Bokåret 2014 började som 2013 avslutades, nämligen med en deckare. Inte heller den här gången var det en nyutkommen bok, utan en med några år på nacken. "Nattfåk" av "Johan Theorin gavs ut 2008 och är hans andra utgivna bok efter "Skumtimmen". Båda böckerna är kriminalromaner och båda utspelar sig på Öland, men hör och häpna, de handlar om olika personer och har egentligen inget med varandra att göra. Efter alla långa serier med samma poliser var det riktigt skönt att inte veta något om någon när boken öppnades.

I "Nattfåk" är det ett gammalt hus på Åludden vid Ölands havsstrand som köps av ett stockholmspar som har med sig ett antal skelett i garderoben. Huset är från 1800-talet och har byggts av timret från ett förlist skepp, vilket innebär att huset är fullt av osaliga andar, och alla familjer som bott i huset under årens lopp har drabbats av underliga dödsfall på ett eller annat vis.

Enligt framsidan så är det en kriminalroman, men det är lika mycket en spökhistoria och thriller. Att den öländska snöstormen "fåken" spelar roll för handlingen är inte så svårt att räkna ut med tanke på titeln, frågan är hur...

Boken fick pris som årets bästa svenska kriminalroman 2008, och jag kan förstå det för det är en bra bok. Om man gillar genren är den absolut läsvärd, och om man absolut inte gör det så kanske den här kan vara något att ge en chans ändå?



15 kommentarer:

  1. Alltid lär jag mig nåt nytt. Ordet fåk utökade min kunskapsbank denna gång. Mitt lässtillestånd håller dock fortfarande i sig. 1½ år nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade heller aldrig hört det ordet tidigare.

      Radera
  2. Theorin är suverän! Har läst alla hans böcker och storgillat varenda en! Är också otroligt trött på att deckarna förvanskas till kärlekshistorier och följer varandra.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Johans böcker. Han har en speciell stil som berättare och skribent.

    SvaraRadera
  4. Tycker om Theorins böcker, men har inte läst denna. Tack för tipset!
    Kram Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den första också och tyckte om den med.

      Radera
  5. Nu kommer jag som den deckarälskande motvallskäringen in snett från vänster här. Jag läste hans första när jag gick skrivarutbildningen och insåg att det som vi absolut INTE fick göra - det gjorde han. Och det som vi absolut MÅSTE göra - det gjorde inte han. Det har nog satt sina spår. Har provat en till men blev inte imponerad då heller. Eller så är jag bara avundsjuk ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det himla skönt att vi tycker olika - hur tråkigt vore det inte annars!

      Radera
  6. Fåk var ett nytt ord för mig, men jag gillar det. Fåk - påk, vind sim blåser lika hårt som en påk slår kanske...

    Deckare är inte min starka sida, men man ska aldrig säga aldrig. Kanske dags at testa.
    Kram,
    Lambergsfrua

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det, fast å andra sidan så måste man ju inte läsa deckare, det finns ju en hel del annat att välja på också.

      Radera
  7. Har inte l'st något av den författaren, blev dock nyfiken nu!

    SvaraRadera