måndag 6 januari 2014

Julsummering och spritmuseum

Så var jul och nyår över för den här gången. Det har varit några intensiva veckor och samtidigt härliga! Vi har haft hela familjen samlad, vilket inte hör till vanligheterna, så det har varit fantastiskt mysigt! Vi har träffat massor av kompisar och "bara varit", så summa summarum en bra jul- och nyårshelg. Nu har vi börjat splittra upp oss igen, maken har åkt tillbaka till Singapore, ena dottern är på plats i Stockholm och snart far även jag söderut och lämnar andra dottern i Karlstad.

Förutom veckorna på hemmaplan hann jag även med en dagsutflykt till kungliga huvudstaden där dottern och jag förgyllde dagen med lite kultur. Vi besökte nämligen Spritmuseet på Djurgården. Jag ska vara ärlig och säga att jag visste inte ens om att det fanns, men det är tydligen nominerat till "Euopean Museum of the Year Award 2014". Ett pris som har syftet att "uppmärksamma mindre museum med innovativ verksamhet som på ett eller annat sätt verkat för god kvalite inom den europeiska museisektorn".

Ett trevligt och annorlunda museebesök. Här lotsas man genom svenska folkets dryckesvanor från dåtid till nutid i utställningen "Spritlandet Sverige, om vårt bitterljuva förhållande till alkohol". Här kan man även köpa med en liten smaklåda, med lite olika snapsvarianter och tilltugg att testas sittande utanför husvagnen på campingen eller på en klippa framför havet med vågorna som rullar framför. Riktigt svenskt med andra ord! Det som utlovas är en vandring genom våra årstider, och snapsen har ju viss betydelse när det handlar om traditionsbundna högtider; sommaren med midsommarfestens sill och nubbe, höstens kräftskiva med en nubbe till varje klo, vinterns julbord med sill och nubbe och påsken med mer sill och nubbe. Vid lite eftertanke är det ju inte bara nubben, utan även sillen som har betydelse, så det kanske är nästa grej, ett sillmuseum?

Det fanns även två andra utställningar, en med tavlor målade av Beatrice Cussol, men jag måste tillstå att det var tavlor som jag inte på några villkors vis skulle kunna tänka mig att sätta upp på väggen! Jag kan visst tänka mig absurda bilder av olika slag, men här gick nog gränsen. Det är "flickor och kvinnor som inte beter sig som man förväntar sig", och det kan man lugnt påstå!

Den tredje utställningen erbjuder en tripp till Stockholms nattklubbsliv under 150 år, där man till musik , rullande ljusprickar på väggarna och en vacker discokula får följa med Stockholms största festprofiler och ta del av deras olika festerfareheter.

En helt ok förmiddag spenderad på ett litet trevligt museum. Det kanske inte är ett museum jag kommer att återvända till, men det var kul att se det, och jag tycker nog att det kan vara värt ett besök. Ett litet, trevligt och annorlunda museum.

Som sagt, en trevlig avslutning på juletiden och nu är det dags att börja bocka av från "att-göra-innan-jag-åker-listan"!


17 kommentarer:

  1. Jag brukar vandra förbi det museet på väg till Junibacken. En kanske rent av skule titta in en gång. Men kanske inte tillsammans med den lille?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör du det, det är ett litet och trevligt museum, men kanske inte så mycket för minior...

      Radera
  2. Tack för tipset. Tittade in på Spritmuseets hemsida och hittade bl. a. ett gäng nya snapsvisor för den kommande sommarsäsongen.
    Béatrice Cussols verk föll inte heller mig i smaken. Inte ens ute i vebon skulle de få hänga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Nej, lite trevligare bilder att titta på kan man väl få ha även i vebon!

      Radera
  3. Ja kan du tänka dig att Vin- och Spritmuséet, det gamla alltså - låg granne med mitt jobb. Så där har jag varit. Har inte besökt det nya muséet än. Men kul att det är nominerat till en award. Det händer ju inte varje dag med svenska byggnader/muséer.
    Googlade Béatrice Cussol - å nej, du har rätt, hennes verk är då inte i min smak alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar lite vem som faktiskt har hennes tavlor på väggarna, och i så fall på vilka väggar!

      Radera
  4. Later som ett väldigt bra, skönt och mysigt jullov!
    Visste inte heller att det museet fanns. Men det är mycket man inte vet om Sverige nu för tiden...
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit ett härligt jullov med många såväl slappa som intensiva dagar.

      Radera
  5. Det låter som en härlig julledighet! :-)
    sv:
    Ja, det är Guld värt!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ledigheten har varit bra, och nu bär det snart av mot nästa ledighet!

      Radera
  6. Vilket harligt jullov och intressant museum, hade ingen aning om att det fans! Har mycket att bocka av pa min stockholmslista inser jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan jag se fram emot att komma hem tillbaka och börja checka av allt som jag inte sett i Sverige.

      Radera
  7. Låter som du haft det bra i Sverige.
    Och snön slapp du se också ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite snö hade ju varit kul att få se - det blir ju faktiskt väldigt mycket ljusare då!

      Radera
  8. Jag skulle faktiskt vilja besöka det där museet - det låter intressant och jag är ju barnsligt förtjust i snaps!

    Hoppas du samlat en massa härlig "svenskhet" och en massa goda minnen att bära med dig till nästa ställe igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket minnen och "svenskhet" finns det med i bagaget!

      Radera