fredag 17 januari 2014

Årets vassaste högtid

Varje år firas den och varje år sedan jag kom hit har jag skrivit några rader om den, den indiska högtiden Thaipusam.



Det är då många indier låter kroppen genomborras av diverse olika spjut och krokar, samt bär på stora "kavadis" under den långa promenaden från ett tempel till ett annat. Allt för att bära sina bördor på ett bra sätt.





Det första året jag upplevde den här, i mina ögon, mycket bisarra tillställningen var jag vid startpunkten och fick se hur man "klädde på" bärarna och hur man stack in alla nålar, krokar och spjut. I år var jag vid slutstationen och fick istället se hur man drog ur allt och hör och häpna - nästan inte en enda droppe blod! Förnuftet sägar mig att det borde forsat blod både här och där, men icke, det verkade vara ytterst sällsynt med den varan.



Eftersom jag har skrivit några rader om det här varje år sedan vi kom hit, så har säkert flera av er redan klart för er vad anledningen är till att detta genomförs över huvudtaget, men om någon inte vet och blir lite nyfiken, så finns det här.




Familjerna är naturligtvis med och hejar på, även om inte alla orkar vara speciellt engagerade hela tiden...





11 kommentarer:

  1. Det första ordet som flög genom mitt huvud var just bisarrt. Den första tanken var att jag var glad för att jag inte var född indier. Däremot var det berikande allt läsa om det.
    Ps. Du missar en hel del snö nu Marina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har förstått att det är mycket snö som fallit den senaste veckan.

      Radera
  2. Det första jag tänkte på är masochister hela bunten. Men man ska ju ta seden dit man kommer.
    Å jag gillar skylten "Dismantling area", ja inget kunde vara mer sann.
    Fantastiskt fina bilder av den bisarra akkupunktur föreställningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här kan man verkligen prata om akupunktur på hör nivå!!

      Radera
  3. Föregångaren till Piercing? :-)
    sv:
    Ha en riktigt bra helg du med och skål i grön algöl!!! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Piercing så det heter duga - och jag som inte ens törs ta hål i öronen...

      Radera
  4. Har ju sett dina bilder från tidigare år och fascinerats av dom. Kanske med en rysning den första gången :o)
    Men den här gången slog det mej att dom måste ju få ut något av den där "pinan", bra blodgenomströmning eller liknande. Vi köper ju spikmattor för att bota diverse problem... (även om jag får kramp i munnen av att se bilderna med nålen genom tungan.)

    Härliga bilder som vanligt Marina!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig tänkt på det på det sättet, men varför inte...

      Radera
  5. Jag känner igen bilderna från min tid i KL. absolut annorlunda för oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många annorlunda traditioner finns det, men just den här är nog en av de mest annorlunda!

      Radera
  6. Aouch, vi har samma galenskap men det infaller under Vegetarian Festival!!!

    SvaraRadera