fredag 24 januari 2014

Mer ingefära!

Det här är ingen - och kommer heller inte att bli - någon receptblogg, det finns så många andra som fixar den biten alldeles utmärkt, så jag tänker inte blanda mig i den genren på något vis. Men det är klart, man kan ju göra små undantag då och då... Eftersom vi nu har halkat in på ämnet ingefära, så tänkte jag göra ett av dessa undantag idag.

Jag tycker som sagt väldigt mycket om ingefära och jag använder det oerhört mycket i matlagning och har även upptäckt ett mycket simpelt sätt att göra eget ingefärste på som jag tänkte delge er andra som tycker om ingefära (och det kan ju vara en fördel om man gillar te också).


Skala och dela ingefära + ett citrongräs i bitar. Lägg allt i vatten och koka upp. Låt det koka i cirka fem minuter och låt det sedan stå och dra i ungefär tio minuter. Sila bort alla bitar och häll upp det i en tillbringare som man kan förvara i kylen. Sedan kan man välja om man vill värma drycken eller dricka den kall (den är helt ok kall och mycket läskande, men jag föredrar den varm).

Ett enkelt sätt att få en mycket smakrik och stark (och troligtvis rätt nyttig) tedryck att njuta av. När det gäller propotionerna vatten/ingefära får man prova sig fram, det beror lite på hur starkt man vill ha det.


Som sagt, någon receptblogg blir det här aldrig, men ett litet undantag då och då kan ju inte skada...

8 kommentarer:

  1. Det låter gott. Tips är alltid välkomna och om det slinker med ett recept då och då är bara trevligt.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de blir ju inte så många här...

      Radera
  2. Det lät både gott och nyttigt :-)

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Jg tycker som du, men då och då låter jag "Matpatrullen" göra en rundtur i Vasastan (eller någon annanstans) i Stockholm.
    Vi använder också ingefära jättemycket, men vad gäller te så är den (engelska) maken och jag av den stämda uppfattningen att te ska var te - ja du vet - te alltså;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju alltid kalla det för "ingefärsdryck"!

      Radera
  4. Jag blev just rekomenderad av min Holistic doctor att dricka massor av vatten/te med citrongräs för njurar och gallblåsans function....om jag lägger till ingefära också så borde jag väl bli ännu friskare :)

    SvaraRadera