onsdag 31 augusti 2011

Hari Raya-resa till Bintan

Så har vi firat Hari Raya då! Eller, det har vi väl inte egentligen...fast firat lite har vi ju, att vi var lediga och kunde åka iväg och bo på hotell och spela golf i två dagar, några alldeles vanliga vardagar! Eftersom jag har varit där flera gånger innan och även skrivit om det tidigare ( under etiketterna golf/resor), så ska jag försöka att inte upprepa mig för mycket...




Denna indonesiska ö som går att nå med en timmes färjeresa ifrån Singapore har ca 300 000 invånare. Här finns i dagsläget ett antal resorter, men nu verkar det som om det ska byggas ut något i hästväg! En helt ny färjeterminal har byggts precis nedanför Lagon Resort och verkar kunna tas i bruk inom snar framtid. Jag antar att den ska användas för att forsla människor vidare till det planerade jätteområdet Lagoi bay, där det enligt planerna ska byggas 11 "lyxiga hotell", bostäder, en flygplats för privatplan och charter (ska öppna 2014), nöjespark, vattensportcenter...och ja, allt annat som hör till...

Nya färjeterminalen

Bara på ett och ett halvt år, sedan jag var där första gången, har det hänt en hel del, och i min värld så har "mysfaktorn" försvagats, men det är väl kanske så, att på hög mysfaktor kommer inte rätt människor. Det måste ju vara så, för annars skulle man väl inte riva den trevliga restaurang och bar som fanns vid stranden för att istället klämma upp ett vitt, kalt restaurangkomplex som inte alls passar in där - i alla fall inte i min värld!? Tydligen finns planer på att Bintan ska komma upp i samma antal hotellrum som Bali och Phuket har, så det finns väl att arbeta på.




Vädret visade sig väl inte från sin allra bästa sida, men efter regn kommer det ju alltid solsken, plus att det inte regnade speciellt mycket på oss när vi spelade, utan när himlen öppnade sig på riktigt så kunde vi sitta i lugn och ro och konstatera att det var rätt skönt under tak! Sedan är det ju så, att varmt är det ju oavsett om det regnar eller ej, så egentligen gör det ju inte så mycket...




Vi har fått spela golf, ätit gott, druckit gott och sovit gott, så det är väl inte mycket att klaga på!?





I väntan på skymningen...

9 kommentarer:

  1. Jag älskar såna där lediga dagar mitt i veckan...det blir liksom nåt speciellt då...känns nästan som man skolkar och är busig: )hahaha

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för att det inte blir fler hotellbyggen, det blir aldrig riktigt bra. Snygga fladdermöss tzztzttzzz.....

    SvaraRadera
  3. Och du har lämnat över höstrusket åt oss här hemma i Norden...

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten: Eftersom jag just nu har "lediga-dagar-mitt-i-veckan" hela tiden, kan jag bara instämma - det är jätteskönt!

    Susanna: Tyvärr hjälper det nog inte, de är nog fler hotell på gång ändå.
    När det gäller sötnosarna i taket så blev de väl inte förevigade så det gjorde dom någon större rättvisa...på bilden ser det mest ut som upphängda kycklingar...men de var faktiskt söta! (kunde kanske ha blivit bättre förevigade med en rättinställd kamera och glasögon på fotografen!)

    Zarah: Japp - så är det!

    SvaraRadera
  5. Verkar roligt det där att fira andra religioners högtider. Man ska ta vara på alla möjligheter till fest. Undrar om ni provat att fira suströmmingspremiären Singapore. Intressant att se om det skulle inspirera till allmänt firande.

    SvaraRadera
  6. Jag bara älskar don´t feed the monkeys skylten!!!
    hittar du några livbojar till mig?
    kram E

    SvaraRadera
  7. Trist när ni hittat ett riktigt smultronställe och så startar en explosion av exploation.
    Fladdermössen var söta, antar att de är av lite större modell än de svenska?

    SvaraRadera
  8. Hmm...dom bara bygger och bygger. Sällan till det bättre.
    Kram och god morgon!

    SvaraRadera
  9. Per-Anders: Erkänner att jag inte har firat surströmminspremiären - vare sig här eller i Sverige - men jag är helt säker på att det skulle bli succé, på ett eller annat vis!

    DOB: Ja visst är den söt! Lovar att leta livbojar!

    Märta: Nej, det känns väl inte som förändringar alltid är till det bättre. Något större var dom, även om de inte var sådär väldigt stora, det finns säkert större!

    Camilla: Ibland önskar man faktiskt att vissa delar av världen skulle få bli lite mer orörda än vad som är fallet!

    SvaraRadera