torsdag 25 augusti 2011

"Premiärrundan" på Keppels

Nu har jag avverkat första golfrundan här sen jag kom tillbaka. Jag vet inte riktigt om jag kan kalla det premiärrunda, med tanke på var jag har tillbringat sommaren i Sverige, men det kändes väldigt premiärlikt trots det!

Allt var som "vanligt", gran-, tall- och björkskog utbytt mot palmer och djurlivet lite förändrat. Fast där vi var den här gången fanns det varken varaner eller ormar synliga, det enda i djurväg värt att nämna var en liten vacker Kingfisher som satt på en stolpe och väntade på att något kul skulle hända.

Kanske inte världens bästa bild, men det är inte så himla enkelt att få omgivningens förståelse för att kunna kombinera det där med naturfotograferande med golfspel...

Det är jättefascinerande att ett sådant pytteland som Singapore faktiskt kan inhysa mer än 20-talet golfbanor! Nu är det inte så, att det bara är att kliva in på vilken som helst av dessa banor och tro att man ska kunna spela - nej, om man inte är medlem själv, så ska man åtminstone ha en med sig...och jag kan ju säga som så, att medlemskortet i Bryngfjordens golfklubb hjälper väl inte så mycket på den fronten här då...

Något typiskt för dessa golfbanor, som av förklarliga skäl ligger rätt nära bebyggelsen, något som skvallrar om att man är just i Singapore, är den där lustiga kontrasten palmer - höga "spacade" hypermoderna byggnader (och sådana finns det ju en del av här...!).




Precis vid Keppels golfbana, där vi spelade, håller det på att byggas några mycket speciella hus. Ett "condo-komplex" med drygt 1100 lägenheter. Där kan man bo med golfbanan på ena sidan och havet på andra, om man har lust att köpa en tre-rummare för 17 miljoner vill säga...


När det gäller själva golfspelet för dagen finns det två versioner, den långa och den korta. Den långa är att det var lite jobbigt, för det var fruktansvärt varmt, jag hade mina gamla klubbor som inte använts på hela säsongen, hårt och tungspelat gräs..... Den korta versionen är att det gick skitdåligt, men "vi hade i alla fall tur med vädret..."

Kanske skulle ha stannat vid "sandlådan" i stället...

8 kommentarer:

  1. Själv spelar ajg itne golf, inte ännu iallafall.. Golfbanorna är ofta enormt vackra i våra trakter.

    Jag lägger till dig i min blogg lista.
    Imorgon reser jag föressten till Singapore, ser fram emot att besöka Voyage Night Festival, fast det är en jobbresa.. Ska kika på några av dina läkar, vad jag har ogjort i Singapore.

    Katarina

    SvaraRadera
  2. Tänk vilka kontraster :) Jag tycker att det ör fantastisk att de lyckats klämma in så många golfbanor. Är det mest turister som spelar eller är det också inhemska invånare?

    SvaraRadera
  3. Även solen har fläckar kära du!

    SvaraRadera
  4. Katarina: Hej och hoppas du hittar något "matnyttigt"! Hade missat "Voyage...", ska ta och kolla vad det är, kan ju vara något för helgen!

    Trillingnöten: Nej, här är det nog flest inhemska plus en hel del "expats" som spelar, eftersom det är svåt att komma intill om du inte är medlem.

    Susanna: Jovisst, men måste de vara så stora?

    SvaraRadera
  5. Verkar härligt att spela golf! En dag så...

    SvaraRadera
  6. Så underbart det är med bloggar som inte har verifiering!

    SvaraRadera
  7. Eller hur att man vill läsa om dina goilfrundor i fint väder när det regnar här!!

    "Nä...ja ä inte bitter" :)

    SvaraRadera
  8. Eva: Det är faktiskt både härligt och kul - tro´t om du vill ;) och när det gäller det där med verifieringen, så blir det ju faktiskt ett moment mindre.

    Patrik: Du kan ju blunda med ena ögat ;)

    SvaraRadera