torsdag 5 februari 2015

Blind Gudinna

Boken ”Blind gudinna” av Anne Holt är den första i en serie böcker om kriminalinspektör Hanne Wilhelmson och den har funnits på marknaden sedan 1995. Jag har läst flera av uppföljarna, men på något vis lyckats missa den första.

Upptakten är en mördad knarklangare. Han hittas i en park av advokaten Karen Borg som inte bara råkar bli den som hittar kroppen, utan kommer att bli inblandad i det hela mer än hon kunnat drömma om. Just det här mordet väcker ingen större uppmärksamhet, men när även en avdokat hittas mördad börjar någon ana att det finns ett samband. Det blir en utredning som inte är alldeles enkel då det finns starka krafter som styr, krafter som kanske är närmare än vad någon anar…

Jag tycker mycket om Anne Holts deckare. Jag gillar sättet hon skriver på, karaktärerna är närvarande utan att för den delen ta över handlingen och man vill hela tiden veta vad som väntar på nästa sida. Med andra ord, en deckare värd att läsa (om det nu finns någon mer än jag som lyckats missa den trots att den har funnits tillgänglig i sisådär 20 år).


8 kommentarer:

  1. Anne Holt känner jag igen. Men har inte läst nån av hennes böcker.
    Kanske borde göra det...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. testa! Förhoppningsvis behöver du inte ångra dig.

      Radera
  2. Har aldrig läst första boken heller, utan två i följd för några år sedan. Konstigt nog gillar jag inte hennes stil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl tur att man kan gilla olika böcker, annars skulle det ju inte läsas så många olika författare...

      Radera
  3. Jag gillar Anne Holt. Mumma för en deckarnörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med! Jag gillar hennes böcker.

      Radera
  4. Undrar om jag inte har läst den boken under min deckarperiod. Har några år på nacken nu, tror jag. Tycker bättre om den andra norskan - Karin Fossum. Hej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt längesedan jag läste något av henne nu, men jag håller med, hon skriver också bra deckare.

      Radera