tisdag 3 februari 2015

En tillspetsad pilgrimsfärd!

Så var det dags igen! Idag var det dagen för den där vassa paraden, det vill säga Thaipusam. Jag har nu sett den här bisarra tillställningen i ett antal år, men jag kan inte säga att jag vänjer mig. Ni som följt mig ett tag vet vad det handlar om. men det kanske tål att upprepas - om inte går det alltid att hoppa över! För er som blir lite mer nyfikna gick jag in lite mer på detaljer och genomförande första gången jag skrev om det hela, och det inlägget finns här.




Thaipusam är den tamilska högtid då själen ska renas och man ska bli medveten om sina tankar och sitt handlande. Om det bästa sättet att göra det på är att ikläda sig "kadavis" som kan väga 70-80 kilo och låta perforera sin kropp med spetsar vet inte jag, men det kanske är så...




Om man inte vill bära en kadavi, kan man ju välja att gå de 5 kilometrarna iklädd spikskor, eller kanske ta en liten svängom på glödande kol innan man går.





Man behöver ju inte heller bära kadavin på sina axlar, man kan välja att kroka fast den i sin rygg för att sedan dra den.




Oavsett på vilket sätt man väljer att rena sig så ska man gå mellan två tempel, och det är en sträcka på fem kilometer som kan ta upp mot tre timmar, för det går ju inte så fort. Familjen är med och det ska bäras mjölk i kannor (förslagsvis på huvudet) och sedan har man med sig en röra gjord på "olika nyttigheter" som på något vis ska symbolisera renhet, och allt till ett envist dunkande på trummor och sång.





Såväl början som slutet av paraden sjuder av färgsprakande liv och rörelse. Här blandas de som paraderar med alla nyfikna som samlats för att titta (det fanns någon mer än jag!) och över alltsammans blandas dofterna av den sötaktiga röran med rökelse och bildar en slags inramning av alltihop.




En dag då många mycket vackert klädda människor är i rörelse och många familjer passar på att fira tillsammmans. Och det känns lite härligt att kunna vila ögonen på något annat än de väl perforerade kroppar som paraderar förbi. Och jag måste tillstå att efter en sådan här dag är det nästan så att till och med jag känner att jag kanske skulle kunna våga göra hål i öronen...



22 kommentarer:

  1. Inte ett evenemang som går osett förbi.
    Är det Pumas eller Adidas senaste spikskomodell tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett vilket märke så är det en spetsig modell!

      Radera
  2. Det känns ju lite lätt obegripligt för en svensk... men det är väl inte meningen att man ska förstå allt här i världen. Vackra kläder och färger är det i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet, det kanske är tur att vi inte begriper allt...;)

      Radera
  3. Men vilken fantastisk upplevelse! Jag älskar andra kulturer och tycker det är väldigt fascinerande att få ta del av det och lära mig mer.

    Önskar dig en helt suverän dag!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, och jag upphör aldrig att fascineras av hur mycket det finns att upptäcka.

      Radera
  4. Man ska ju ta seden dit man kommer heter det. Så det är lika bra att du börjar med hål i öronen. Tycker också att det är en helt fantastisk upplevelse - exotisk och väldigt främmande för oss västerlänningar.
    Å tack du för snyggingarna i sista bilden:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ja, jag ska ta hål i öronen...jag lovade att jag skulle göra det när jag blev stor så snart är det väl dags...

      Radera
  5. Thaipusam är bisarr för oss även om man sett den ett flertal gånger. Fina bilder trots allt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nog en högtid man aldrig vänjer sig vid, men färgsprakande är det i alla fall.

      Radera
  6. Det är inget man ser var dag, plågsamt kan man lätt påstå. Fina foton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan lova att det räcker gott och väl med en gång om året!

      Radera
  7. Det där såg smärtsamt ut.
    Tänk så många olika traditioner som är totalt främmande för oss som vuxit upp i helt andra kulturer.
    Något jag slås av är alla vackra färger. Det vore något för svenskar att ta efter. :) Tycker att färgskalan i Sverige är lätt deprimerande och mycket begränsad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det väldigt mycket som är fantastiskt färgsprakande, många olika högtider där färgerna är många och visst är det härligt!

      Radera
  8. Verkligen blandade känslor. Så vackra färgglada kläder och så detta plågande i en bisarr kombination. Ja, traditionerna är olika i olika länder! Mycket intressant, tack för inlägget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så kan man sammanfatta det hela. en mycket speciell och bisarr tradition.

      Radera
  9. Så spännande!! Måste vara fantastiskt att uppleva detta (ja som åskådare då). Jag är helfascinerad av våra passionsspel här som ju ha en hel del lidande med i det hela, men i alla fall inga perforeringar eller mjölk på huvudet.
    Ha det fint! Kram/Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det finns vissa kroppsperforeringar man kan klara sig utan ( i alla fall undertecknad!).

      Radera
  10. Märklig sed. Men det är som jag har sagt förut någon gång. Vad du får vara med om mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det så mycket så det tar rätt lång tid att smälta, och faktiskt förstå vad det är jag får uppleva!

      Radera
  11. Nu har jag sagt Aj! så det räcker för flera månader framåt. Man kan undra hur renade de blir men tron lär ju försätta berg.

    Om man bortser från alla nålar och liknande så är det vackert och färgsprakande. Jag känner dofterna och hör trummorna ändå hit tack vare dina fina foton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vissa lägen kan det nog vara bra att tron kan försätta berg, för annars vete sjutton hur vissa saker skulle fungera...;)

      Radera