måndag 9 februari 2015

Tiong Bahru Market


Det absolut bästa stället att inhandla frukt och grönsaker är på någon av alla Wet Markets som finns här. Det är en speciellt känsla att gå omkring och se alla vackra frukter som bara ligger och väntar på att bli köpta av någon. Och visst är det mysigare att dessutom byta några ord med grönsakshandlarna istället för att jäkta omkring i ett snabbköp och slentrianmässigt ta den frukt man brukar köpa.




Det finns rätt gott om den typen av marknader här, och en av dem ligger i ett av "favoritområdena" Tiong Bahru. Ett mycket trevligt område där det förutom marknaden finns mysiga affärer, fik och bevarade hus blandat med nyare byggnader.


Det är ett område som som absolut är mycket mysigare än vad namnet skvallrar om."Tiong Bahru" betyder nämligen "Ny kyrkogård" på Hokkien+Malaysiska, och tidigare hette "Tiong Bahru Road" istället "Burial Ground Rd" och det kanske inte direkt inbjuder till att strosa omkring. Anledningen var att fram till 20-talet fanns det gott om gravplatser i området. 1925 kom man dock på att det inte var sådär väldigt hälsosamt att ha det så här, så gravarna flyttades marken jämnades till, och området började bli vad det är idag. Om någon vill veta mer om området, finns det här och här i tidigare inlägg.



Men nu var det ju marknaden som var på tapeten. Förutom frukt och grönsaker finns också, kött och fisk, kläder, husgeråd och allt möjligt annat smått och gott som kan vara bra att ha. Här finns också billiga och vackra blommor. Och med det stundande kinesiska nyåret inpå knutarna är blomsterprakten fantastisk. Det är en fröjd för ett antal sinnen att gå omkring bland alla dessa färgsprakande varianter.



Dagens promenad avslutades för egen del med ytterligare något färgsprakande, närmare bestämt en "detox-drink" på ett av alla fik som finns här. Färgsprakande kan man verkligen kalla den och med tanke på att den serveras i glasburk blir det osökt associerat till de färger vi använde när vi målade på fritids.


Huruvida detoxkonceptet är mer än en innegrej lär de lärde tvista, men gott är det och det kan ju i alla fall inte vara skadligt!

14 kommentarer:

  1. Färgsprakande så det förslår.
    Drink på burk var nåt nytt.

    SvaraRadera
  2. Så mysigt att gå och handla fräscha grönsaker där, Marina! Hoppas allt är bra med dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag skulle dö om jag bodde där. Jo, det är säkert. Jag skulle handla ihjäl mig. Hur kan du låta bli?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju något som heter "att inte se skogen för alla träd", eller nå't...

      Radera
  4. Vilka härliga bilder! Påminner mig om när jag var i Kuala Lumpur. Ljuvligt!

    Önskar dig en suverän dag!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ungefär samma typ av marknader som man kan hitta även i KL.

      Radera
  5. Vilken härlig marknad. Där skulle jag gärna strosa omkring. Den är ju aaaaaningen större än Hötorgshallen om man säger så. Läckert!
    Gillar drinkens färg - orange - men misstänker att den innehåller morötter, så då får det vara;-)

    PS. Du som bor i Singapore just nu borde kanske utforska restaurangen som serverar sina gäster maten med hjälp av drönare. Så läckert. Såg det på BBC idag. Kolla, då får du ytterligare bloggfoder;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade upp det där med drönarna och som jag fattade det så är det på gång, så vi får se om jag hinner med det innan det är dags att försvinna härifrån. Lite kul dock, att i lördags satt vi just på en av de restaurangerna som har planer på att sätta in robotar i servisen. (Än så länge har de ju "bara" iPads vid varje bord som man knappar in beställningarna på)

      Radera
  6. Åh, fina "Tiongen"! Dit längtar jag ofta! /Camilla

    Är jag en robot eller varför är det så himla svårt att tolka din capcha (eller vad det heter)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om datorn säger att du är en robot så är du väl det - den kan ju inte ha fel ;) (menar du att det är sådana där hemska bokstäver som ska skrivas om man kommenterar? Detta måste jag kolla, jag trodde jag tagit bord det!)
      Tänkte faktiskt på dig när jag strosade omkring där i kvarteren igår...

      Radera
  7. Underbara färger.
    Blir väl en vitamininjektion bara att gå omkring där. :)
    Och sedan dessutom en detoxdrink med vacker färg.
    Intressant att man serverar i en glasburk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju vara ett bra sätt att återanvända glasburkar på om man inte ska ha målarfärg i dem ;)

      Radera