söndag 8 februari 2015

The Theory of everything

Jag är lite dålig på det där med Einstein och grabbarna så mina kunskaper om Stephen Hawkings sträckte sig faktiskt enbart till komediserien ”Big Bang Theory” där han spelade sig själv i ett avsnitt. Det vill säga att det var fram till den kväll då jag såg filmen ”The Theory och Everything”. Nu vet jag vem han är, och vad han har gjort. Alltså, jag vet vad han har gjort, jag förstår det fortfarande inte!

Filmen handlar om hans liv, eller närmare bestämt om hans liv tillsammans med den stora kärlek han träffar under collegetiden i början av 60-talet i Camebridge. Han, en nördig astrofysiker tillika ateist och hon en litteraturvetare som tror på Gud och älskar poesi. Två totalt olika personer som blir blixtförälskade i varandra och kommer att dela framtiden i nöd och lust.

Filmen bygger på Jane Hawkins bok ”Travelling to infinity” som handlar om hennes liv tillsammans med Stephen och den handlar inte om Stephen Hawkings arbete, utan om hur Jane kämpar med att försöka få vardagen att fungera med barn och sin svårt handikappade man.

När han var drygt 20 år fick Stephen Hawkings reda på att han led av sjukdomen ALS och läkarna gav honom två år att leva. Nu blev det betydligt mer än två år och mannen lever fortfarande nu över 70 år. Dock blev han fånge i sin egen kropp, musklerna förtvinade och han kommunicerar enbart med hjälp av en maskin. 


Jag tyckte väldigt mycket om filmen. Och jag måste säga att  Eddie Redmayne som spelar den handikappade Stephen Hawkings, gör en helt fantastisk skådespelarinsats! Att spela teater med hjälp av ögonen kan inte vara det enklaste, men han lyckas och gör det med bravur. Några väl spenderade timmar i biosalongen alltså, däremot om man tror att man ska få veta mer om herr Hawkings arbete så ska man nog stanna hemma och läsa hans böcker i stället…

6 kommentarer:

  1. Nu har jag självklart hört talas om Stephen Hawkings. Men jag måste medge att min IQ inte räcker till där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller hans arbete och upptäckter så är vi minst två i fråga om att inte ha tillräcklig IQ, men vad gäller filmen så räckte den till alldeles utmärkt!

      Radera
  2. Den filmen är på min beställningslista. ALS är en grym sjukdom som jag tyvärr sett på alltför nära håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fruktansvärt grym så det går inte riktigt att ta in på något vis...

      Radera
  3. Usch ja vilken sjukdom. Så bra att du gillade filmen för den ska jag se. Hawkings var med i Monty Python nu i julas lite galet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något med Monty Python jag missat alltså...trodde inte det fanns ;)

      Radera