måndag 16 februari 2015

Getens tur

Det slutade inte med hästens år, det blev ytterligare ett djur till samlingen! Det är alltså dags att fira nyår igen, och nu är det getens tur att ta över efter hästen. Det betyder att nu finns det getter i alla varianter att inhandla och pryda sitt hem med. Och inte bara getter, det finns även en massa får också. Vet inte riktigt hur det hänger ihop, men det kanske är någon som kom på att de är sötare, så de också skulle få vara med...


Det här med de olika djuren i den kinesiska zodiaken är fortfarande viktigt här. Det är säkert så, att man är fullt medveten om att det egentligen kanske inte spelar så stor roll, men det är klart om man kan välja så vill man nog gärna få barn i drakens tecken...


Som sagt, nu stångar sig i alla fall geten in på banan, och en get är kanske inte så dumt det heller. Det är en vänlig person som är väldigt omsorgsfull och välvillig. Den längtar efter det perfekta och vill väldigt gärna få till en ultimat lösning. En konservativ person som vill ha ordning och reda omkring sig och som tycker om att inreda, städa och att ställa till fest för sina vänner.


Ni som inte har koll på vilket djur ni är kan kolla det här om ni skulle vara nyfikna. Sedan finns det naturligtvis en berättelse om hur de 12 djuren i zodiaken valdes ut, den har jag berättat om tidigare, så för den som vill veta, finns den här.


Jag trodde ju att vi det inte skulle bli något mer "kylskåpsdjur" till vår samling, men ack vad jag bedrog mig - så nu finns även geten på plats!


12 kommentarer:

  1. Jaha, visste inte att det året var bytt nu. Geten är väl snäll om inte annat. Jag är faktiskt född tigerns år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Int nog med att den är snäll, den ser väldigt snäll ut också!

      Radera
  2. Dags att fira igen. // Tigern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det firardags igen - det händer ju då och då...;)

      Radera
  3. Nu är jag ju tyvärr fött i råttans år, så jag skulle inte ha nå't emot att byta till getens år. Gillar dessa djur och hade nog gjort som du - köpt ett och hängt det på kylskåpsdörren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt övertygad om att råttor är bra de med!

      Radera
  4. Getter verkar vara trevliga djur.
    Hade faktiskt aldrig tagit reda på vilket djur jag är. Nu vet jag - Oxen.
    Kul med små djursamlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, oxe är jag med, fast jag kan inte säga att det är mycket som stämmer in så jag hamnade nog fel..;)

      Radera
  5. Jaha du, jag är tiger. Blev tvungen att dubbelkolla, för någon mer otigeraktig än jag kan man knappast hitta.

    Vad är du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För egen del är jag oxe, men jag kan inte säga att det stämmer överens på många punkter med beskrivningen om hur jag borde vara... (Jag känner igen mig mycket mer i tvillingarnas tecken som jag också kan ta till om jag skulle känna för det) Oavsett vad man tror och vad som stämmer så är det lite kul i alla fall, och om man anstränger sig lite så finns det ju alltid något som stämmer...;)
      Tigrar verkar det ju för övrigt vara gott om här!

      Radera
  6. Jag gillar verkligen dessa kineiska zodiakens djur i alla former.

    SvaraRadera