onsdag 19 oktober 2011

Alla sätt är bra, utom de dåliga

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det är spännande att åka buss! Alltid händer det något utöver det vanliga.

När man går på en buss i Sverige är det väldigt ofta så, att många sitter på sätet vid fönstret och har sin väska på det yttre sätet, som med en liten suck kan lyftas ner så att någon annan kan få plats. Här, däremot sitter alla på det yttre sätet och lyfter inte gärna på blicken över huvudtaget om det kommer in någon annan, som mot förmodan också skulle vilja sitta ner.

Jag vet inte, men det kan ju vara så att det är den berömda "kiasun" som spökar igen. Man kan inte sitta innerst, för då kommer man inte först ut!

Igår lärde jag mig i alla fall hur man på ett mycket effektivt vis kan få någon att flytta sig, och det snabbt!

En äldre, gråhårig indisk herre med käpp kliver på bussen och konstaterar snabbt att det finns några få fönstersäten lediga och går upp till en dam som sitter djupt försjunken i sin iPhone och inte ägnar den nypåkomne passageraren en endaste liten blick.

När han har stått där en liten stund utan att ha fått någon som helst reaktion från iPhone-damen, tar han helt enkelt sin käpp och kör den i sidan på henne! Kanske inte det mest belevade viset att skaffa sig en sittplats, men gissa om det var effektivt!

12 kommentarer:

  1. LÅter som ett fantastiskt sätt! Haha...när jag blir gammal ska jag köra samma sak. Bara för att jag kan!

    SvaraRadera
  2. Som kyrkstöten förr! :)

    Underbar blombild dessutom!

    SvaraRadera
  3. Hahaha..säger som rillingnöten. Då jag blir gammal ska jag göra samma lika :)
    Men...när är man gammal? ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vart tog "t:et" vägen? ;)
    Trillingnöten ska det ju vara :)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. hahahah!! bra jobbat...o som äldre får man ta sig rättigheter c",)

    Klem Anna

    SvaraRadera
  6. Usch, vad otrevligt fast det fyllde ju sin funktion....OM han var mutist så är han förlåten annars gäller talets gåva!!!

    SvaraRadera
  7. Jag har förvisso käpp, men jag åker aldrig buss.

    SvaraRadera
  8. Jag har en förmåga att hamna innanför någon som somnar... Skulle behöva köra käppvarianten för att komma förbi när jag ska av!

    SvaraRadera
  9. Haha! En käpp är grejen alltså!

    SvaraRadera
  10. Hon sätter sig nog vid fönstret nästa gång!

    Vad kul att läsa om ditt kaviar-inlägg. Visst är det väl så att man blir lite mallig för att man fattar allt som "utlänningarna" (fast det är vi som är utlänningar i det fallet) inte förstår. Allt från möbelnamn till matvaror.

    Något vi alltid köper på ikea är "dammsugare". Numera säljs det faktiskt Singoallakakor och Marabouchoklad i min mataffär i stan!!

    SvaraRadera
  11. Den herren visste hur man blir uppmärksammad, han! :)

    SvaraRadera
  12. Trillingnöten: Det är en så bra anledning som någon.

    Joanna: Tack!

    Camilla: "Gammal"...??

    Anna: Jo, det kanske är så!

    Susanna: Huruvida det var så eller inte fick vi inte reda på, fast i och för sig så sa han ju inte så mycket...

    Steve: Det kanske är lugnast så!?

    DOB: Jag kan ju intyga att det såg väldigt effektivt ut!

    Lippe: Japp!

    Elle: Jag håller med, men visst känner man sig nästan lite fånig när man går runt och läser på alla olika namn och dessutom tycker det är kul! Marabouchoklad i affären lät ju faktiskt lite lyx - det har ju inte ens ikea längre!

    Märta: Jodu, men nu vet vi ju hur man gör.

    SvaraRadera