torsdag 27 oktober 2011

En eftermiddag på Universal Studios

Jag kommer ihåg att det fanns en tid då jag kunde springa omkring på ett nöjesfält en hel dag utan att bli det minsta trött och sliten, numer kan jag säga att det räcker gott och väl med en halv...


Efter en eftermiddag tillbringad på Univeral Studios vet jag vad jag pratar om! Parken finns på ön Sentosa och består av ett område som är 20 ha stort. Det är Asiens andra i sitt slag (det finns även en i Japan) och har varit öppen sedan mars 2010 - även om den stora officiella öppningen var i maj 2011.


Anledningen till besöket var väl lite "måste-ha-sett-och-gjort" och lite halvskeptiskt betalades inträdet till denna företeelse. Väl inne, och efter att ha besökt områdena Hollywood, New York, Sci-fi city, Ancient Egypt och Far Far Away hade skeptismen förbytts mot barnslig glädje.




De flesta attraktioner åktes och besöktes. Det blev bland annat en båttur hos figurerna i filmen "Madagaskar", någon slags slänggunga över Jurassic Parc, en berg- och dalbana bland Egyptens mumier, en show som bygger på filmen "Waterworld" från 1995 med Kevin Kostner, samt en monsterrock-show.






Vi fick också vara med om hur en tom lagerlokal förvandlades till ett båthus i New York mitt under en orkans framfart. Det bästa var nog ändå 4D-föreställningen med Shrek! Här fick man följa med "på ett riktigt äventyr", med hjälp av samtliga sinnen - häftigt!




Många intryck blev det och mycket hann vi med under de timmar (betydligt fler än vi hade tänkt oss) vi tillbringade där. Det bästa var, att det fanns inga köer någonstans, utan vi kunde bara vraka och välja precis som vi ville. Eftersom vi skuttade runt och gjorde så mycket som möjligt utan att ens ha några barn med, kan jag bara tänka mig hur mycket mer man skulle kunna hinna med (och hur mycket mer sliten man skulle bli!) om man dessutom har ett par energiska och outtröttliga yngre förmågor med sig...

7 kommentarer:

  1. Riktigt häftigt!! :)Med eller utan barn!

    SvaraRadera
  2. Oj...vilket ställe. Du..där skulle man fått vara en dag.
    Coolt!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk dag!!

    Jag har varit på Universal Studios i USA och där var köer vill jag lova....

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det där verkade häftigt!
    Men jag förstår inte hur ni slapp undan köerna?
    Firade alla andra fortfarande nyår eller?

    SvaraRadera
  5. En dylik attraktion utan köer. Ur led är tiden. Är kösamhället på väg att försvinna? Här ute på landet finns det nämligen inte heller några köer.
    Södra Folkavi och Singapore har alltså nåt gemensamt.

    SvaraRadera
  6. Det är ändå något läckert med nöjesfält... Vi var på Universal studios i Los Angeles för några år sedan och det är faktiskt rätt coolt med allt det där fräcka. Undrar om Waterworld finns kvar där eller om det är flyttat hit...? Det såg exakt likadant ut och de kanske behövde förnya sig och skeppat iväg det...?

    SvaraRadera
  7. Jo, det var häftigt! Det där med köerna var mystiskt, dock, men det kanske var som Elle sa, alla firade fortfarande nyår. Annars skulle jag tro att om man får stå i en massa köer, så förtar det mycket av det hela!

    Steve: Frågan är vart vi är på väg - ska vi verkligen kunna klara oss i ett kölöst samhälle??

    Joanna: Kanske kan det vara så, har inte sett något om det, men alldeles omöjligt är det ju inte, får kolla upp det.

    SvaraRadera