söndag 2 oktober 2011

Kontrastrik lördagskväll

Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas - Singapore är en kontrasternas stad! Man kan få det man letar efter, flashigt/nedtonat, högt/lågt, dyrt/billigt, gammalt/nytt...eller vad det nu kan vara man är ute efter...



Här startades lördagskvällen på Ku Dé Ta, en skybar som heter duga uppe på Marina Bay Sands. Om man tar hissen upp till 57:e våningen ifrån hotellobbyn så finns här restaurang/bar/nattklubb och en fullkomligt fantastisk vy över Singapore.


Att stå här och uppleva hur mörkret sänker sig över staden och samtidigt se alla ljusen tändas, är en oerhört mäktig känsla, det får mig verkligen att få den där "hur-i-himmelens-namn-hamnade-lilla jag-i-den-här stora-världen-känslan".

Erkänner att ha ett glas mousserande i handen gör inte saken sämre... sedan kan det väl diskuteras hur gott det var med pepparrotschips till, men det kanske var ett felinköp av barchefen som de var tvugna att göra sig av med, vad vet jag!?

Vi konstaterade i alla fall, som så många andra, att innan vi flyttar härifrån ska vi nog tillbringa en natt på hotellet, bara för att få simma i poolen 200 meter upp i luften!


Ifrån denna flashiga miljö förflyttade vi oss sedan till en restaurang av ett helt annat slag, Maggie Thai på Liang Seah Street (tvärgata från Beach road), en liten restaurang på gatunivå med ett fåtal bord utplacerade på den trånga gatan och med en lysrörsupplyst, kal och bullrig miljö inomhus. En restaurang där jag väldigt gärna placerar mig vid ett av borden utanför och äter denna underbart goda mat! Tycker man om thaimat och inte måste ha ett avskilt bord med dov musik, är detta absolut värt ett besök!

"And now over to something completely different..."
Tack Eva i Athen som förärat mig ytterligare en award-ros - jag är jättetacksam! Nu är det så, att eftersom jag har svarat på frågorna tidigare, så hoppar jag över det, jag "bara" bugar och tackar! Och som tidigare, jag skickar iväg den till alla mina vänner...ta emot allihop!


Som avslutning, kan jag bara nämna att jag har fått problem med att kommentera andras inlägg, jag skriver och skriver och när jag ska publicera så försvinner det...ibland blir det ingenting och ibland blir det flera kommentarer av samma sort...bara så att ni vet... jag har inte övergivit er, det är bara tekniken som sätter käppar i hjulet...

11 kommentarer:

  1. Även jag är ett stort fan av höga skybar. Under min karriär i Singapore brukade jag bo på Swissotel The Stamford (som jag tycker mig se på din fjärde bild ovan) som även har en fin bar på 73:e våningen med bra utsikt.

    På den tiden fanns det ingen Marina Bay Sands vilket är ett bygge jag mycket gärna skulle besöka.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Det ser ju helt fantastiskt ut med poolen där uppe!

    Jag tycker att pepparrotsost och rökt lax är supergott i tunnbröd eller på crostini, men pepparrotschips låter så där...

    SvaraRadera
  3. Wow, vilket ställe! Såg lite läskigt ut att bada i poolen...
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Vilken utsikt. Fantastisk. Du är väl inte höjdrädd kan jag tro ;)

    SvaraRadera
  5. Högt och lågt - det är allra bäst!

    SvaraRadera
  6. Krister: Jodå, baren på Swiss har vi varit några gånger och det är ett alldeles ypperligt alternativ, speciellt om det regnar!

    Trillingnöten: Det är helt fantastiskt vackert!

    Joanna: Pepparrotschipsen var sådär...

    Kim: Något att sätta upp på "att-göra-listan" kanske!?

    ToT: Inte så speciellt, faktiskt.

    Susanna: Absolut!

    SvaraRadera
  7. Helt otroligt att allt det bara finns!
    Så mäktigt!

    Kontraster är nödvändiga, de erbjuder något för alla. Själv har jag tillbringat dagen med bästa vän, kamera och älgloppor i ett naturreservat i närheten av Simlångsdalen.
    kram E

    SvaraRadera
  8. Åh, så häftiga vyer. Det mousserande hade jag inte sagt nej till heller.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Helt otroligt! Och SÅ roligt att du lägger upp foton så vi får en liten känsla av hur din kväll såg ut. Magiskt! :)

    SvaraRadera
  10. DOB: Det är helt sanslöst att någon ens kommit på idén att bygga något liknande!

    Sarah: Det var både häftigt och gott!

    Märta: Det hela är lite otroligt, faktiskt...

    Ni som inte läst det tidigare, och som vill läsa mer om denna mystiska båtliknande byggnad, så finns det under inlägget "Marina Bay Sands" i högermarginalen.

    SvaraRadera