fredag 21 oktober 2011

En hägring på golfbanan?

Idag har jag spenderat en härlig dag på golfbanan i trevligt sällskap och med bra väder. Åskan och regnet kom inte förrän vi skulle äta lunch, så det var ju helt ok.


Som sagt, sällskapet var toppen och vädret var ok - golfspelet var väl varken eller! Då är det ju faktiskt en väldans tur att det finns annat att roa sig med där ute bland små sjöar, busksnår och sandlådor...djurlivet här är ju faktiskt en upplevelse bara det.

Nu blev det varken ödlor eller ormar idag, men väl en urtjusig fågel. Denna vackra fjäderprydda varelse träffade vi på flera gånger under dagen och jag tror i alla fall att det var samma fågel hela tiden, han såg inte ut att ha något sällskap över huvudtaget.


Jag är fullt medveten om att bilden inte är speciellt bra, men ni får försöka komma ihåg att det var ju faktiskt golf jag var där för att spela. Det är nämligen inte helt accepterat att en golfare gömmer sig i en buske för att vänta på ett bra tillfälle att ta ett foto, och fågeln i sin tur, behagade inte låta mig gå så väldigt nära inpå sig, men om man tittar riktigt noga, så ser man att det är en fågel! (Ja, jag vet att man kan fixa till sina bilder i fotoshop så dom blir mycket bättre, men det är väl lite fusk, eller...!? Nej, om jag ska vara ärlig så beror det helt enkelt på att jag inte kan...

Jag har i alla fall försökt att hitta detta fjäderfä och kommit fram till att det kan vara en "Purple Heron", (direktöversatt "lila häger") men jag kan ha helt fel, så om någon har någon annan åsikt får ni gärna säga till!

Sammanfattningsvis så har det varit en underbar dag, även om hålen som bollen skulle ner i var alldeles för små, och jag har utökat mina kunskaper på fågelfronten ( under förutsättning att jag har lyckas välja rätt fågelart).

12 kommentarer:

  1. Kan golf vara så där kanske jag kan överväga att också börja :)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag ni fick trots allt. Det ser så vackert ut.

    SvaraRadera
  3. min fågelkännedom tar slut någonstans vid strandskata, så jag litar på din, lila häger låter häftigt. Som den golfare du är, i eller utanför buskar, så hälsar jag dig till Golfhuvudstaden - Halmstad.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hmm...påminner mig om en fototripp jag och Sarah hade för nån månad sen. Vi var på jakt efter en "eventuell häger"...
    kram

    SvaraRadera
  5. Fågeln syns tydligt på bilden. För övrigt verkar du ha en behaglig tillvaro där på andra sidan klotet. Blir avis.

    SvaraRadera
  6. Trillingnöten: Japp - så kan det vara, så börja du!

    Katarina: Det är både härligt och vackert.

    Sarah: Då tycker jag att vi bestämmer oss för en lila häger! Vem vet, rätt som det är kanske jag dyker upp i Halmstad...

    DOB: Nästa gång blir det inga som helst proble, för nu vet ni ju hur den lila ser ut!

    Per-Anders: Tydligt och tydligt...men den syns ju i alla fall...och jag kan ju säga att ja, det är en mycket behaglig tillvaro.

    SvaraRadera
  7. Låter som en helt underbar dag. Men du vet...som bloggare får man stå ut med mycket....till och med ligga i en buske för att få det perfekta kortet ;)
    Äh...det spelar ingen roll. Jag hade ändå inte sett vad det dar för fågel :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  8. Vilken tjusig golfbana! Utan att spela golf skulle jag gärna vara där och ta lite bilder... :)

    SvaraRadera
  9. Jag måste nog vara lite trött fortfarande, för det dröjde en stund innan jag fattade...hägring...;-)
    Jag är ingen hejare på fåglar, men det kan mycket väl vara en häger. Är ingen domherre iallafall, det ser jag!
    Vi har en golfbana precis i närheten, men den är inte alls lika stor och fin. Den är bara och.

    SvaraRadera
  10. Camilla: Ja, vad gör man inte för att få en bra bild...;)

    Joanna: Mmm, det finns ju en del att ta bilder på här.

    Elle: Jag erkänner att den var lite långsökt...;) och jag håller med - domherre är det inte!

    SvaraRadera
  11. Golf har trots allt en viss charm.Jag började spela i början på 70-talet men ledsnade då jag mest upplevde väntan och köande. Slutade innan 80-talets inträde. Men, en mycket tidig morgon på en mindre bana kunde bjuda på sällsamma upplevelser. En "hägring" t ex.

    SvaraRadera
  12. Jo, det kan faktiskt föra med sig en hel del härliga naturupplevelser också...inte bara "hägringar".

    SvaraRadera