fredag 7 oktober 2011

Kortsemester

Nu ska jag lämna en ö för en annan ö några dagar för att ha både kortsemester och kortsemester!


Det är väl lite av ett kontrastrikt byte den här gången också. Jag ska nämligen byta ut storstadslivet i Singapore mot några lugna och lata dagar på Koh Lanta. Här ska jag hälsa på en kompis som arbetar ett läsår på Svenska skolan och bo hos henne.

Just detta är en fantastisk fördel med att befinna sig i Singapore, man är mitt i smeten, och det är nära till så många andra ställen dit man kan ta sig på rätt kort tid och för ett hyfsat pris. Många som bor här passar på att se så mycket som möjligt av Asien under tiden.

Det har också fört med sig att jag tänker lite annorlunda när det gäller Europa. Någon här hade pratat med en Singaporian och lovordat närheten till allt, och vad enkelt det var att ta sig till andra länder. Den andre tittade då på henne och frågade lite förvånat "Och det har ni inte i Europa, eller...?"

Så nu vet jag, när jag flyttar hem ska jag försöka se så mycket som möjligt av Europa, det är ju faktiskt jättenära till allt plus att vi faktiskt har fantastiska städer med en fantastisk historia mitt ibland oss.

Fast först ska jag börja med sandstränder, hav, palmer och fantastiskt god mat på Koh Lanta!

12 kommentarer:

  1. Visst är det så, att vi har nära till mycket här, om man nu vill och hinner resa!

    Ha de riktigt gott och hoppas du får njuta av det där andra, som stranden och god thai mat. Ser fram emot lite bidler.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ha! Så är det ju! Det ÄR nära till allt även här...kanske dyrare med resa och hotell i Europa? Jag vet faktiskt inte!

    SvaraRadera
  3. Låter hur underbart som helst!
    Knäpp många bilder så vi också få se :)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Å Koh Lanta, så underbart! Hoppas du får det härligt! Bada lite åt mig, okej? ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Är det, det Koh Lanta i Thailand. För i så fall har jag faktiskt varit där för ca 14 år sedan. Det var en fantastisk upplevelse. Då var det ganska (läs väldigt) primitivt.
    /Anna/

    SvaraRadera
  6. Katarina: Jo det är ju klart att tid och lust är en förutsättning - men då finns det en hel del inom räckhåll.

    Trillingnöten: Det är nog inte alldeles omöjligt att det är så.

    Camilla: Det kommer säkert att bli ett gäng med kort, så jag ska nog dela med mig!

    Malin: Jag lovar att plaska lite extra!

    Anna: Jo, det är Thailand, och helt säket ser det annorlunda ut nu jämfört med för 14 år sedan.

    SvaraRadera
  7. Koh Lanta har dessvärre förvandlats till ett mini-Sverige och har både kanelbullar, smågodis och väldigt många svenskar.
    Åkte ner i januari från Bangkok och kommer inte att återvända trots mina goda vänner som bott där i många år. För elva år sedan var det kanon...
    Du kommer att se själv Marina, ha det skönt iallafall men åk också söderut mot fiskebyarna och Old Town, där finns god mat! S

    SvaraRadera
  8. Vi har vänner i Australien och de måste alltid åka "over seas" så fort de ska besöka ett annat länd och det är förstås bökigt.

    När de hälsade på oss för några år sedan passade de på att åka både till Norge och Finland också när de ändå var här och de kunde inte förstå varför vi aldrig varit i Finland! Öh, Finland??? Har aldrig ens funderat på att åka dit! :)

    SvaraRadera
  9. Det ÄR ju faktiskt "nära" till hela Europa. Har en väninna boendes i USA som liksom de reagerade på att det som kändes långt "hemma" blev normala avstånd för upptäcktsfärder over there. :)
    Ha riktigt sköna dagar! *kram*

    SvaraRadera
  10. hoppas du får en riktigt skön semester.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Ser underbart ut!
    Jag har fullt upp med att kartlägga lilla Sverige, nåt jag jobbat på i åratal...
    Kram

    SvaraRadera
  12. Det har jag inte börjat jobba på än, men den som spar har det roliga kvar..och jag måste ju fortsätta i samma anda när jag återvänder hemåt. Där har jag otroligt mycket kvar att upptäcka!

    SvaraRadera